5/5 - (1 امتیاز)

طلاق توافقی در تبریز دارای قوانین و مقراراتی مخصوص خود می‌باشد که در این مقاله به بحث درباره آن می‌پردازیم. دعاوی طلاق، از مهم‌ترین دعاوی حقوقی بین زوجین است و در دادگاه‌ها دارای پرونده‌های زیادی بوده که دارای شاخه‌های بی‌شماری است، یکی از این شاخه‌ها طلاق توافقی می‌باشد. زمانیکه زن و شوهر با توافق بر سر حق وحقوق خود به طور صلح آمیز اقدام به جدایی از یکدیگر می‌کنند این قضیه به نام طلاق توافقی شهرت می‌یابد. با توجه به اینکه طلاق یک امر ناپسند است اما از جهت امتیازگذاری بین انواع طلاق، طلاق توافقی ساده‌ترین نوع طلاق محسوب می‌شود و شاید به همین دلیل اکثر طلاق‌هایی که در تبریز ثبت شده است از نوع طلاق توافقی می‌باشد. طلاق توافقی، طلاقی است که همه امور آن به توافقات انجام شده بین زن و شوهر بستگی دارد، براین اساس که زن و مرد بعد از توافق بر سر مسائل مشترکی که در زندگی دارند مثل مهریه، نفقه، حضانت فرزند و جهیزیه به دادگاه خانواده مراجعه و درخواست صدور گواهی عدم سازش می‌کنند. از لحظه ای که زوجین تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند تا صدور گواهی عدم سازش و مدت زمانی که طلاق توافقی بین زوجین خوانده می‌شود باید زوجین مراحلی را پشت سر بگدارند. ما در این مقاله شما را با مراحل قانونی طلاق توافقی در تبریز آشنا خواهیم کرد.

 

تعریف طلاق توافقی

به طلاقی که در آن زن و شوهر برای طلاق و جدایی از هم توافق می‌کنند طلاق توافقی گفته می‌شود. در طلاق توافقی زن و مرد هر دو باهم در مورد حق و حقوق مالی و غیر مالی مانند مهریه، مطالبه نفقه، حضانت فرزند (در صورت داشتن) و ملاقات با فرزند و جهیزیه توافق کرده و اقدام به طلاق می‌کنند. اصل مهمی که در طلاق توافقی باید رعایت شود آن است که با توجه به اینکه دعوای طلاق توافقی؛ نوعی دعوای طلاق است که از نظر تشریفات رسیدگی در دادگاه، با سایر طلاق ها متفاوت می‌باشد. اگر طلاق توافقی به وکیل طلاق توافقی تبریز موکول شود و وی جزئی از بهترین وکیل طلاق توافقی تبریز باشد این وکیل می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان یعنی بین 10 الی 20 روز پروسه طلاق را به پایان برساند.

مسئله مهم در طلاق توافقی وجود دارد این است که برخی فکر می‌کنند چون طلاق توافقی است زوجه باید مهر خود را ببخشد اما این مطلب کاملا اشتباه است، با توجه به اینکه طلاق توافقی با توافقات انجام شده بین زوجین انجام می‌شود اما هیچ لزومی به گذشتن از حق و حقوق خود نیست و زوجه می‌تواند مهریه خود را نبخشد یا نیمی از آن را ببخشد نتیجه‌ای که از این مطلب می‌گیریم این است که بخشیدن یا نبخشیدن مهریه امری اختیاری از سوی زن است و هیچ قانونی برای آن وجود ندارد.

 

نگاه کلی به طلاق توافقی در تبریز

برای گرفتن طلاق توافقی در تبریز، کاری که باید انجام شود، توافق است که باید بین زوجین و در حضور وکیل پایه یک دادگستری، توافقات انجام شده و به عنوان یک سند رسمی در دفتر اسناد رسمی ثبت شود. شرکت در جلسات مشاوره اجباری است، بنابراین باید در سامانه تصمیم تبریز ثبت نام نموده و محل، مرکز، ساعت و تاریخ مشاوره را انتخاب و سپس در زمان مشخص شده در جلسات مشاوره که معمولا بین 45 روز تا 2 ماه است، شرکت کنند و معمولا تعداد جلسات 5 جلسه می‌باشد. بعد از شرکت در این جلسات و زمانی که جلسات به پایان رسید، اگز زوجین همچنان به طلاق و جدایی و پایان زندگی مشترک پافشاری کردند، مرکز مشاوره اقدام به صدور گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی نموده و به دادگاه ارائه می‌شود که قاضی براساس آن اقدام به صدور حکم طلاق می‌نماید.

مرحله بعد از اتمام جلسات مشاوره، مراجعه به دفاتر قضایی برای تنظیم دادخواست با عنوان دادخواست طلاق توافقی است که مرکز مشاوره معرفی کرده است. پس از تنظیم دادخواست دفتر خدمات قضایی تشکیل پرونده داده و دادخواست همراه با گواهی عدم انصراف از طلاق به دادگاه خانواده ارائه می‌شود که بعد از آن باید زوجین منتظر دریافت پیامک تعیین وقت و رسیدگی به پرونده از طرف دادگاه باشند که تاکید ما ثبت نام در سامانه ثنا می‌باشد. سپس زوجین باید در زمان تعیین شده در جلسه حضور یابند و بر اساس توافقات انجام شده بین زوجین قاضی را قانع کنندکه دیگر قادر به ادامه زندگی باهم نبوده و تصمیم به طلاق توافقی دارند. تنها نکته باقی مانده این است که اگر زوجه ادعا کند که باکره است قاضی برای اثبات ادعای زوجه، وی را به پزشکی قانونی معرفی کرده تا صلاحیت گفتار زن مشخص شود و پزشکی قانونی با ارائه گواهی سلامت تاییدی بر حرف زن می‌باشد.

در مرحله آخر با وجود تمام شواهد قاضی پرونده، حکم خود را مبنی بر گواهی عدم سازش صادر خواهد کرد البته نا گفته نماند که برای صدور حکم، گواهی عدم بارداری هم باید ارائه شود. بعد از صدور حکم عدم سازش، زوجین مدت 3 ماه از تاریخ صدور حکم فرصت دارند تا با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت طلاق در تبریز و ارائه گواهی عدم بارداری، طلاق خود راثبت نمایند. بعد از پایان این 3 ماه حکم صادر شده از سوی دادگاه فاقد اعتبار است و باید تمامی مراحل از اول طی شود.

 

 


معایب طلاق توافقی

از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی، طلاق توافقی می‌باشد که آسیب های جبران ناپذیری نه تنها بر زوجین و فرزندان، بلکه به جامعه هم وارد می‌کند. مدت زمان طلاق توافقی در تبریز از سایر طلاق‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد چونکه در طلاق توافقی زن و مرد دلیلی برای طلاق دارند که آنها دیگر قادر به ادامه زندگی باهم نیستند.

معمولا شوهر هیچ اجباری برای آمدن به دفتر ثبت طلاق بعد از صدور حکم طلاق توافقی در تبریز ندارد پون این طلاق با توافق زوجین صورت می‌گیرد از نظر قانون رفتن به دفتر ثبت طلاق هم باید با توافق طرفین باشد. برای حل این مشکل، بهترین راه این است که حضور در محضر را هم جزئی از تعهدات ذکر کرد تا در آخر در حکم دادگاه منعکش شود.

 

مزایای طلاق توافقی

طلاق توافقی در تبریز، دارای مزایایی برای زوجین است که در اینجا به تعداد معدودی اشاره می‌کنیم:

  • جلوگیری از رجوع پی در پی زن و شوهر به دادگاه
  • جلوگیری از تشکیل پرونده های متعدد در دادگستری
  • مدت دار بودن گواهی طلاق توافقی
  • کاهش اضطراب و استرس فرزندان
  • کاهش درگیری های مکرر بین خانواده های زوجین
  • کوتاه بودن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق
  • دخالت طرفین در طلاق توافقی و صدور گواهی عدم سازش

 

مدارک لازم برای طلاق توافقی

  • اصل و کپی عقدنامه یا رونوشت آن که رونوشت را باید از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت کرد
  • اصل و کپی شناسنامه زوجین
  • اصل و کپی کارت ملی زوجین
  • توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت، حضانت، نفقه، جهیزیه و …
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی که برای طلاق توافقی در دوران عقد لازم می‌باشد
  • گواهی عدم بارداری

 

طلاق توافقی در تبریز با حضور وکیل چقدر زمان میبرد؟

افراد بعضا به دلیل مشغله کاری، کمبود وقت، پیچیدگی رویه قضایی و نبود اطلاعات در مورد موارد قضایی به کمک افرادی نیاز دارند که این رویه را طی کند، و این فرد کسی جز وکیلی که دارای پروانه وکالت از دادگستری باشد نمی‌تواند باشد. نکته مهم در این مورد این است که در حالت عادی پرونده طلاق  4 تا 6 ماه زمان خواهد برد که در این راستا وکیل طلاق توافقی در تبریز ایفای نقش خواهد کرد که با مهارت کامل و پیگیری‌های لازم این مدت زمان را به حداقل زمان لازم می‌رساند. در ضمن بدون وکیل طلاق توافقی در تبریز ممکن است خود فرد مسیری را به اشتباه طی کند که این باعث به هدر رفتن زمان و هزینه‌ها می‌شود، اما وکیل طلاق توافقی در تبریز این هزینه‌های اضافی را حذف کرده و هزینه طلاق توافقی در تبریز را به حداقل رسانده که این موضوع باعث رفاه حال موکلین در تبریز می‌شود.

نکته مهم این است که وکیل نمی‌تواند از طرف زوج و زوجه هر دو وکالت در طلاق توافقی داشته باشد یعنی اگر زوج به زوجه وکالت طلاق توافقی داده باشد وکیل طلاق توافقی در تبریز، با واسطه زوج وکیل طلاق زوجه خواهد بود. پس در نتیجه حضور زوجه با استناد به این قانون برای امضای دادخواست و سایر مدارک لازم و ضروری است. اما اگر زوج و زوجه هرکدام به صورت جداگانه به دو نفر وکیل طلاق توافقی وکالت داده باشند که در این صورت نیازی به حضور زوجین در جلسات دادگاه نیست.

یک وکیل خوب در تبریز، کمک زیادی برای کم‌تر شدن زمان طلاق توافقی در تبریز و کاهش هزینه‌های طلاق و جلوگیری از تنش‌های روحی و روانی بر روی زوجین می‌کند. طلاق یک تصمیم مهم و دشوار و پیچیده برای زوجین می‌باشد که طلاق توافقی، این امکان را برای زوجین فراهم می‌کند که با تنش‌های کمتر و سرعت عمل بیشتری مسیر جدایی را بگذرانند.

اگر وکیل انتخاب شده برای طلاق توافقی در تبریز خبره بوده یعنی داراری سابقه کاری درخشان بوده و پرونده‌های موفق در زمینه طلاق توافقی داشته باشد، زمان لازم برای طلاق توافقی در تبریز حدودا 20 روز الی 35 روز خواهد بود البته این مدت، زمانی مورد تایید خواهد بود که مرکز مشاوره تایید شده توسط دادگاه در تبریز همکاری لازم را با وکیل طلاق انجام دهد.

 

یلدا مرادخانیمشاهده نوشته ها

Avatar for یلدا مرادخانی

من نویسنده مسائل حقوقی تحت وب هستم. حدود 3 سالی است که در کار تولید محتوا برای وکالت هستم و کار من تولید محتوا یونیک و در عین حال موثر برای سایت وکیل پایتخت است. اگر در مقاله های من پاسخ سوالتان را گرفته اید لطفا نظرتان را درباره اش در قسمت دیدگاه بیان کنید یا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *