هزینه-طلاق-توافقی

5/5 - (7 امتیاز)

هر موضوع حقوقی دارای هزینه‌هایی است که باید برای رسیدن به آن پرداخت شود، موضوع طلاق توافقی نیز هزینه‌های خود را دارد که یکی از عمده ترین سوالات از مشاوره حقوقی رایگان، همین هزینه طلاق توافقی است.

طلاق توافقی بنا به توافق انجام شده بین زوجین صورت می‌گیرد و پس از امضای این توافق‌نامه از طریق دادگاه نسبت به طلاق توافقی اقدام می‌نمایند. زوجین می‌توانند هر یک به تنهایی و یا هر دو به دفتر وکیل پایه یک دادگستری مراجعه نموده و برای کاهش مدت زمان طلاق توافقی، این امر را به وکلای دادگستری ارجاع دهند که این امر جدا از هزینه‌هایی روال اداری، شامل حق‌الزحمه وکیل نیز می‌باشد. در طلاق توافقی هزینه طلاق بر عهده دو نفر است.

البته شما زوجین با اهدای وکالت به دفتر حقوقی وکیل پایتخت، هم روال اداری و هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنید. وکیل پایتخت می‌تواند در 10 الی 20 روز کاری و بدون حضور زوجین در جلسات مشاوره اجباری و بدون پرداخت هزینه این جلسات، گواهی طلاق شما را دریافت کند.

 

هزینه های تقریبی طلاق توافقی در یک نگاه:

  • هزینه تنظیم و ثبت دادخواست اولیه 100هزار تومان
  • هزینه دادرسی تقریبا 170 هزار تومن
  • هزینه 5 جلسه مشاوره در مراکز مشاوره خانواده در مجموع 550 هزار تومان می‌باشد. (جلسه‌ای 100 هزار تومان)
  • هزینه مشاوره مستقر در دادگاه خانواده، یک جلسه 140 هزار تومان
  • حق الوکاله وکیل دادگستری برای سرعت بخشیدن به روال اداری و صرفه جویی در وقت
  • هزینه ثبت طلاق در دفترخانه طلاق (مابین 600,000 تومان الی 1,500,000 تومان)

در میان دردسرهای سرسام‌آور و اذیت کننده طلاق، هزینه‌های آن نیز یکی از مشغله‌های فکری برای زوجین است. هزینه به انواع طلاق‌ها، در صورت نداشتن آگاهی و عدم برنامه‌ریزی می‌تواند تبدیل به یک معضل شود. برخلاف تصور برخی از افراد این هزینه‌های آن قدرها هم کم نبوده و در مجموع می‌تواند عدد قابل توجهی باشد.

 

توضیح درباره هزینه‌های دادرسی در دادگاه

قبل از بررسی جزء به جزء مربوط به هزینه طلاق توافقی باید یک قاعده کلی درباره هزینه دادرسی در دادگاه مورد بررسی قرار داده شود. طبق قانون، هر دادرسی و دادخواستی که تسلیم دادگاه می‌شود نیاز به پرداخت هزینه خواهد بود که این هزینه به عهده خواهان می‌باشد. خواهان کسی که درخواست را ارائه می‌نماید. تعیین هزینه دادرسی در پرونده‌های مختلف بسته به نوع پرونده و شرایط آن تعیین می‌شود. در یک تقسیم‌بندی کلی این هزینه برای دادخواست‌های مالی و غیرمالی با هم تفاوت دارد که دادخواست طلاق توافقی جزء دادخواست‌های غیر مالی محسوب می‌شود و نرخ آن نیز بر اساس نرخ دادخواست‌های غیر مالی تعیین می‌شود. اما باید بررسی شود چه مواردی در تعیین هزینه طلاق توافقی تاثیرگذار می‌باشند.

 

حق الوکاله وکیل طلاق‌ توافقی

طلاق توافقی نیز مانند هر نوع پرونده حقوقی دیگر نیاز به اخذ و استفاده از خدمات بهترین وکیل دارد. هزینه وکیل طلاق توافقی یکی از موارد مربوط  آن است. هزینه‌های مربوط به وکیل در شهرها و مراکز مختلف با هم فرق دارد. علاوه بر شهرها هر کدام از وکلا نیز برحسب تجربه و میزان تخصصی که دارند، هزینه متفاوتی را از موکلین درخواست می‌نمایند.

برای تعیین عهده‌دار هزینه وکیل بایستی زوجین به توافق برسند. معمولاً زوجین در این مواقع از قبل توافقی با هم انجام داده‌اند. به طور معمول هم حق الوکاله میان دو نفر به صورت مساوی تقسیم می‌شود. حال اگر هر کدام به صورت مجزا اقدام به اخذ وکیل نموده باشند، حق الوکاله وکیل هم به صورت جداگانه پرداخت خواهد شد.

طبق قانون چون طلاق یک دعوای غیر‌مالی است معمولا حق الوکاله وکیل طلاق توافقی متفاوت است که این مبلغ نیز بستگی دارد به اینکه وکیل تا چه مرحله از طلاق و در چه مدت زمان طلاق توافقی می تواند انجام دهد.

 

هزینه دادرسی برای تشکیل پرونده

هزینه دادرسی، دومین عامل اصلی و تاثیرگذار در هزینه طلاق توافقی است. این هزینه که اتفاقاً یک هزینه عمده در چنین طلاق‌هایی محسوب می‌شود نیز براساس توافق پرداخت می‌شود. زوجین بر حسب شرایط و توافق صورت گرفته از قبل و مشورت با وکیل طلاق خود نسبت به تقسیم این هزینه بین خود اقدام می‌نمایند. از این گذشته در صورتی که هیچ توافقی از قبل روی پرداخت هزینه دادرسی نداشته باشند، به صورت خودکار این هزینه به عهده کسی خواهد بود که دادخواست با نام او صادر شده و خواهان تلقی گردد. تعیین هزینه دادرسی هم به عهده دادگستری بوده و هر ساله نرخ مشخصی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

از آنجایی که طلاق توافقی خواسته‌ای غیرمالی محسوب می‌شود، هزینه دادرسی آن چیزی در حدود ۱۷۰،۰۰۰ تومان می‌شود. به جز این مبلغ، باید هزینه‌ای بابت یک جلسه مشاوره نیم ساعته در دادگاه نیز پرداخت شود و به ازای هر جلسه زوجین 140 هزار تومان است.

کل هزینه جلسات مشاوره برای هر زوج حدود 260هزار تومان می‌باشد. بعد از تمام شدن جلسات مشاوره دیگر هزینه‌ای برای دادرسی پرداخت نخواهد شد و با صدور گواهی عدم امکان سازش زوجین باید به دفتر ثبت طلاق مراجعه کنند تا طلاق خود را ثبت کنند.

 

هزینه ثبت طلاق توافقی در دفترخانه

طلاق هم مانند ازدواج باید در دفترخانه به ثبت برسد. از این رو هزینه دفترخانه برای ثبت طلاق نیز جزئی از موارد هزینه طلاق توافقی خواهد بود که بایستی طرفین برای پرداخت آن برنامه داشته باشند. هزینه دفترخانه‌ها در طلاق توافقی بستگی به شهرها و دفترخانه‌ها کمی با هم متفاوت است. در حال حاضر این هزینه از 600,000 تومان شروع شده و  در برخی موارد حتی مبلغ 2,800,000 تومان از زوجین برای ثبت طلاق اخذ شده است.

  توجه: حداقل هزینه‌ای که برای ثبت طلاق توافقی در دفترخانه پرداخت می‌شود مقدار آن حداقل 600,000 تومان است، البته مقدار آن در شهر تهران بین 600,000 تا 3,000,000 تومان متغیر است.

با توجه به ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی طی بخشنامه شماره 77812/94هزینه ها در دفاتر به قرار ذیل است:

طلاق توافقی جز طلاق باین می‌باشد و هزینه ثبت آن در دفترخانه رسمی 600هزار تومان الی 3 میلیون تومان است که هر سال این قیمت‌ها تغییر می‌کند. هزینه اخطاریه 50 هزار تومان و رونوشت اخطاریه 100 هزار تومان است.

 

هزینه جلسات مشاوره  در مراکز مشاوره خانواده

طبق قوانین جدید که در حمایت از حقوق خانواده به تصویب رسیده است افراد قبل از صدور رأی طلاق بایستی در جلسه‌های مشاوره با مشاور حقوقی طلاق شرکت نمایند. هزینه مشاوره هم جزئی از موارد هزینه طلاق توافقی تلقی می‌گردد. این هزینه بسته به چند مورد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

  • در هر شهری قیمت‌ها متفاوت است
  • مبلغ جلسه مشاوره در مناطق مختلف تهران، متفاوت است.
  • بستگی به سابقه و تجربه مشاور خانواده دارد.
  • بستگی به مدرک تحصیلی و سطح کار مشاور (مشاور لیسانس، فوق لیسانس و دکتری هزینه‌های مختلفی را برای زوجین در بردارد)

هزینه تشخیص مشکل پرونده و نوع مشاوره در تهران 100.000 تومان و در مراکز استانها 70,000 تومان و در شهرستانها 50,000 تومان است.

هزینه مشاوره یک جلسه 45 دقیقه‌ای، در تهران بین 100تا 150 هزارتومان، که بستگی به مدرک و تجربه مشاور دارد. در بر همین اساس درشهرستانها، بین 50تا 100 هزارتومان و در مرکز استانها بین 70 تا 150 هزارتومان محاسبه می‌شود. این مبلغ جدا از هزینه تشخیص نوع مشکل پرونده می‌باشد.

 

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل

  • بعد از ثبتنام در سامانه تصمیم و تعیین وقت مشاوره،شرکت در 5جلسه مشاوره در مراکز مشاوره خانواده با هزینه مجموعا 550 هزار تومان می‌باشد. (جلسه‌ای 100 هزار تومان)
  • هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی حدوداً بین 150 الی 200 هزار تومان
  • هزینه 5 جلسه مشاوره در مراکز مشاوره خانواده در مجموع 550 هزار تومان می‌باشد. (جلسه‌ای 100 هزار تومان)
  • هزینه واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده شهر تهران در حدود 140 هزار تومان الی 180هزار تومان برای هر دو زوجین می‌باشد.
  • هزینه محضر و دفترخانه نیز در تهران متغیر بوده و معمولاً بین 600 الی 2,800 هزار تومان است.
  • هزینه گواهی عدم بارداری 45هزار تومان
  • هزینه گواهی بکارت 100هزارتومان

طبق روال مرسوم در دادگاه‌های خانواده تهران، در صورتیکه زوجه دوشیزه باشد، دادگاه زوجه را جهت معاینه پزشکی و گواهی بکارت به پزشکی قانونی معرفی می‌کند و در صورتیکه زوجه دوشیزه نبوده و یائسه نیز نباشد، گواهی عدم بارداری جهت ثبت طلاق اجباری است. انجام مراحل طلاق توافقی چه با وکیل و چه طلاق توافقی بدون وکیل هیچ الزام یا اجباری برای حضور و اجازه والدین زوجین نیست، حتی اگر زوجه دوشیزه باشد.

البته به غیر موارد بیان شده که عمده هزینه طلاق توافقی محسوب می‌شوند، هزینه‌های جزئی دیگری هم برای موکلان قابل پیش بینی است. زوجین برای چنین پرونده‌هایی می‌توانند برای توافقات جدایی خود نیز با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل خانواده متخصص مشورت نموده و بهترین تصمیم را برای این امر اتخاذ نمایند.

 

یلدا مرادخانیمشاهده نوشته ها

Avatar for یلدا مرادخانی

من نویسنده مسائل حقوقی تحت وب هستم. حدود 3 سالی است که در کار تولید محتوا برای وکالت هستم و کار من تولید محتوا یونیک و در عین حال موثر برای سایت وکیل پایتخت است. اگر در مقاله های من پاسخ سوالتان را گرفته اید لطفا نظرتان را درباره اش در قسمت دیدگاه بیان کنید یا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.!

10 Comments

  • با سلام خدمت گروه وکلای پایتخت.
    مقاله شما را مطالعه کردم و یک سوال از خدممتتان داشتم، آیا هزینه دفترخانه هم جز حق الوکاله وکیل محاسبه شده است یا خیر؟
    سپاس از شما

    • سلام و عرض ادب
      هزینه دفترخانه بصورت جدا و در دفتر ازدواج و طلاق پرداخت می شود.

    • سلام و عرض ادب
      دفتر حقوقی پایتخت، در مدت زمان7 الی 15 روز کاری، بدون حضور زوجین در جلسات دادگاه حکم طلاق شما را از سمت دادگاه خانواده دریافت می کند.

  • من و همسرم می خواهیم طلاق توافقی بگیریم و در مورد مهریه هم به توافق رسیدیم که من کل مهریه را بخشیدم. ما تمایلی به گرفتن وکیل نداریم و نمی خواهیم هزینه وکیل را پرداخت کنیم، اگر ممکن است توضیح دهید که، صفر تا صد راه های طلاق توافقی چگونه است؟ آیا هزینه طلاق توافقی بدون وکیل با هزینه طلاق توافقی با وکیل خیلی فرق می کند؟

    • سلام.در صورتی که مایل به انجام طلاق توافقی بدون گرفتن وکیل هستید، میبایست ابتدا در جلسات مشاوره اجباری خانواده به همراه همسرتان شرکت کنید و بعد از اخذ گواهی مربوطه، هردو نسبت به طرح دعوا در دادگاه خانواده اقدام نمایید و بعد از تعیین وقت رسیدگی در جلسات دادگاه حاضر شوید تا رای طلاق صادر گردد.بعد از صدور رای، زوجین میبایست ظرف مدت 3 ماه به اتفاق به یکی از دفاتر طلاق مراجعه و صیغه طلاق جاری گردد.امیدوارم توضیحات مفید واقع شده باشه.

  • هزینه طلاق توافقی کلا چقدر است؟ توی چند مرحله پرداخت میشه؟
    در ابتدای مراجعه به دفتر وکیل طلاق توافقی حق الوکاله وکیل و هزینه ها بصورت یکجا پرداخت می شود؟ یا نصف هزینه طلاق توافقی و حق الوکاله را دریافت می کنید؟ اگر اینطوری هست الباقی حق الوکاله وکیل و هزینه طلاق توافقی چه موقعی پرداخت می شود؟ آیا موکل باید چیزی بعنوان ضمانت حق الوکاله پرداخت کند؟ منظورم این است که سفته یا چکی باید برای تضمین پرداخت الباقی هزینه ها ارائه دهیم؟
    بنده به یک دفتر حقوقی مراجعه کردم که اونجا از من تقاضای امضای سفته دو برابر هزینه طلاق توافقی را داشتند ولی من مخالفت کردم و به ایشان وکالت ندادم. کلا میخواستم روند شما را برای دریافت حق الوکاله و هزینه ها بدونم.

    • سلام.سوال شما را مطالعه کردم.باید عرض کنم که هزینه طلاق توافقی در حالات مختلف متفاوت هست.درصورتی که زوجه بخواهد شخصا در دادگاه و مراحل دادرسی شرکت کند و صرفا برای همیر خود یعنی زوج وکیل بگیرد در این صورت هزینه یک وکیل برای زوج مبلغ 3/500 میلیون تومان خواهد شد اما در صورتی که زوجین هر دو تمایل به حضور در جلسات دادگاه و مراحل دادرسی نداشته باشند در آن صورت هزینه 2 وکیل مبلغ 7 میلیون تومان تومان خواهد شد.لازم به ذکر است قانونا یک وکیل مجاز به انجام وکالت برای دو نفر نیست و در صورتی که زوجین هر دو تمایل به اخذ وکیل داشته باشند حتما بایستی به و وکیل دادگستری وکالت بدهند.
      پرداخت حق الوکاله به وکلا توافقی است و وکیل پایتخت جهت انجام طلاق توافقی ابتدا به عنوان پیش پرداخت 60 درصد مبلغ حق الوکاله را دریافت مینماید و مابقی در یک قسط بعد از تعیین شعبه دادگاه دریافت میگردد.لازم به ذکر است مطابق قانون پرداخت هزینه دادرسی دادگاه و هزینه دفترخانه طلاق و سایر هزینه های دفتری با موکلین میباشد.
      در پرونده های طلاق توافقی که وکلای وکیل پایتخت انجام میدهند نیازی به سپردن ضمانت جهت پرداخت حق الوکاله نمیباشد و برخلاف دفاتر حقوقی دیگر، در این مورد چک و یا سفته ای از موکلین دریافت نمیشود.

      • سلام برای طلاق توافقی برای بخشش مهریه جداگانه اقدام می شود یاهردو با هم انجام می شود

  • چندتا سوال داشتم از خدمت شما.ا اول ینکه برای انجام طلاق توافقی توسط وکلای شما آیا نیاز هست که زوجین در جلسات مشاوره اجباری شرکت کنند؟سوال دوم اینکه جلسات مشاوره چند جلسه هست و هزینه جلسات مشاوره چقدر مجموعا میشود؟ و آیا راهی هست که ما در جلسات مشاوره شرکت نکنیم و فقط هزینه آن را بپردازیم؟لطفا زود پاسخ بدهید.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *