5/5 - (1 امتیاز)

بیشترین دلیل ثبت دادخواست طلاق توافقی در دوران عقد، خواسته‌ی زوجین برای پایان دادن به زندگی مشترک و رهایی از ادامه زندگی باهم دیگر است. طلاق توافقی در دوران عقد از مهم‌ترین مسائل در حال حاضر دادگاه‌های خانواده می‌باشد. طریقه عملی این دادخواست به این نحوه است که زن و شوهر در همه مسائل حقوقی و قبل از رفتن به دادگاه توافق کرده و توافقات خود را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه می‌دهند. حال به بررسی طلاق توافقی در دوران عقد، طریقه تنظیم دادخواست طلاق توافقی و نمونه دادخواست می‌پردازیم.

طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی در دوران عقد، یکی از روش های طلاق است که درآن زوجین با توافق بین خود تصمیم به طلاق می‌گیرند. برای انجام طلاق توافقی در دوران عقد، قانون حمایت از خانواده راه‌هایی را ارائه کرده که گذراندن آن مراحل ضروری می‌باشد. برای مثال دریافت گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی لازم می‌باشد. لازم به ذکر است که در طلاق توافقی در دوران عقد، اگر طلاق توافقی به وسیله وکیل متخصص پایه یک دادگستری انجام شود طلاق در مدت زمان کمتری به انجام می‌رسد و نیازی به حضور در جلسات مشاوره و ارجاع طرفین به داوری نسیت چرا که زوجین با توافق بین خود تصمیم به جدایی و پایان زندگی  مشترک گرفته‌اند.

 

نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی در دوران عقد نیز مثل سایر دعاوی به تنظیم دادخواست نیاز دارد. طبق قانون مدنی، در دادگاه‌ها رسیدگی به دعاوی براساس دادخواست انجام می‌شود. بر این اساس، زوج و زوجه باید دادخواست طلاق توافقی در دوران عقد را تنظیم کرده و آن را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه دهند. در اینجا باید گفت که رای و نمونه دادخواست طلاق توافقی بسته به شرایط موجود، ممکن است کمی باهم متفاوت باشد.

بعد از ارائه دادخواست به یکی از دفاتر، زمان رسیدگی به درخواست زوجین تعیین می‌شود و در مدت زمان تعیین شده با مراجعه زوجین به دادگاه پرونده طلاق توافقی در جریان رسیدگی قرار می‌گیرد. پس از صدور رای دادگاه به گواهی عدم امکان سازش، طرفین سه ماه فرصت دارند تا گواهی را به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق ارائه دهند و نسبت به اجرای صیغه طلاق اقدام نمایند. مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش 3 ماه می‌باشد و در پایان این سه ماه اعتبار این گواهی پایان می‌پذیرد و اعتباری ندارد.

برای ثبت و پذیرش دادخواست طلاق توافقی در دوران عقد، در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مدارکی مثل شناسنامه طرفین، کارت ملی و عقدنامه نیاز است و بعد از آن ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی و پرداخت هزینه دادرسی برای ثبت دادخواست کافی می‌باشد.

 

نمونه دادخواست طلاق توافقی در دروان عقد

1) نمونه ​دادخواست طلاق توافقی

خواهان: زوج

خوانده: زوج

وکیل: صابرعرب فشافویه وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن: طلاق توافقی

دلایل و منضمات دادخواست:

  1.  تصویر مصدق سند نکاحیه
  2. تصویر مصدق شناسنامه و کارت ملی
  3.  وکالت نامه

شرح دادخواست طلاق توافقی(طلاق خلع)  :

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام

به استحضار عالی می رساند خانم ………. و آقای ………. در تاریخ 89/7/16 به موجب سند نکاحیه شماره ………… دردفترخانه 95 تهران با تعدا 200 عدد سکه تمام بهار آزادی به عقد دائم یکدیگر درآمده و تا به حال زندگی مشترک نداشته‌اند. اکنون به دلیل عدم سازش توافق به جدایی از یکدیگر نموده‌اند و زوجه کلیه حق و حقوق قانونی و مهریه‌اش را بذل نموده است لذا مستدعی است تا ضمن رسیدگی حکم مقتضی بر عدم امکان سازش را صادر فرمایید.


2) نمونه دادخواست طلاق توافقی

خواهان: زوجه

خوانده: زوج

وکیل: صابرعرب فشافویه وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن: طلاق توافقی (طلاق به درخواست هر دوی زوجین)

دلایل و منضمات دادخواست:

  1. فتوکپی مصدق شناسنامه و کارت ملی
  2.  فتوکپی مصدق سند ازدواج
  3. وکالت نامه

شرح دادخواست طلاق توافقی و گواهی عدم امکان سازش :

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام

به استحضار عالی می‌رساند زوجین خانم …….. و آقای ……… در تاریخ 84/7/7 در دفترخانه شماره 226 با شرایط مندرج در عقدنامه به عقد دائم یکدیگر درآمدند به علت عدم تفاهم قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند. زوجین در مورد حقوق مربوط به دوران زوجیت توافق نموده‌اند. لذا صدور گواهی عدم امکان سازش و طلاق توافقی از آن مقام استدعا می‌شود.

با تشکر و تقدیم احترام مجدد


3) نمونه دادخواست طلاق توافقی

خواهان : …………………..

خوانده :  ………………….

وکیل : صابرعرب فشافویه وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن : طلاق توافقی

دلایل و منضمات :

  1. شناسنامه شماره …… صادره از تبریز
  2. سند ازدواج شماره ……….. مورخ 76/08/08 دفتر رسمی ازدواج شماره 58
  3. وکالت نامه به شماره ………… مورخ 92/10/22 میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 15000 ریال باطل شد
  4.  شناسنامه شماره ……… صادره از تهران

ریاست محترم دادگاه خانواده تهران

با سلام احتراما به استحضار می‌رساند موکل و همسرش به موجب سند ازدواج تقدیمی با مهریه‌ای به میزان 14 سکه تمام بهار آزادی به عقد نکاح دائم یکدیگر درآمده‌اند و فاقد فرزند مشترک می‌باشند. لیکن به سبب اختلافات به وجود آمده هیچگونه توافقی برای ادامه زندگی مشترک نداشته و از دادگاه محترم درخواست رسیدگی و صدور گواهی عدم امکان سازش جهت اجرای طلاق مستدعی می‌باشد.

با تشکر و تجدید احترام

 

 

بهتراست برای جلوگیری از ایجاد تنش بین طرفین در طلاق توافقی در دوران عقد، دادخواست طلاق توافقی به وسیله وکیل طلاق توافقی نوشته و ارائه شود. اگر دادخواست طلاق توافقی بوسیله وکیل طلاق توافقی ثبت و ارائه شود، در این وضعیت وکیل، توافقنامه طلاق توافقی در دوران عقد، بر پایه توافقات و خواسته های طرفین تنظیم و آن را پیوست دادخواست کند و اگر آن را پیوست نکرد آن را نزد خود نگه دارد.

 


جهت مشاوره حقوقی با وکیل طلاق توافقی به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

 

یلدا مرادخانیمشاهده نوشته ها

Avatar for یلدا مرادخانی

من نویسنده مسائل حقوقی تحت وب هستم. حدود 3 سالی است که در کار تولید محتوا برای وکالت هستم و کار من تولید محتوا یونیک و در عین حال موثر برای سایت وکیل پایتخت است. اگر در مقاله های من پاسخ سوالتان را گرفته اید لطفا نظرتان را درباره اش در قسمت دیدگاه بیان کنید یا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *