5/5 - (3 امتیاز)

کسانی که مایل هستند طلاق توافقی‌شان را بدون حضور وکیل طی کنند، برایشان پاسخ این دو سؤال بسیار مهم است؛ طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان میبرد؟ طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟ حضور وکیل یا نبود وکیل در مدت زمان طلاق توافقی بسیار مؤثر است. طلاق ترک کردن و آزاد کردن در لغت نامه تعریف می‌شود. زمانی که زوجین هر دو با هم تصمیم به طلاق می‌گیرند در واقع تصمیم به ترک کردن و رها کردن همسر خود را دارد و مسلما ادامه زندگی در شرایط موجود برایشان امکان‌پذیر نیست. طلاق توافقی زوجین می‌تواند بدون وکیل یا با حضور وکیل دادگستری انجام شود.

 

چگونگی روند طلاق توافقی در دادگاه و بدون وکیل

زوجین برای طی پروسه طلاق توافقی بدون وکیل، ابتدا بایستی هر دو فرد یا یکی از آن ها به سامانه تصمیم یا سامانه مداخله در طلاق مراجعه کرده و با وارد کردن مشخصات خود و همچنین علت درخواست طلاق، یک مرکز غربالگری را برای حضور در جلسات مشاوره انتخاب کنند. این سامانه آنها را به یکی از مراکز مشاوره سازمان بهزیستی معرفی کرده و زوجین در 4 جلسه مشاوره در بازه زمانی 45 روزه شرکت می‌کنند. این تعداد جلسات بسته به نظر مشاور ممکن است متغیر باشد.

اگر جلسات مشاوره کارساز نبوده و زوجین به جدایی و طلاق بدون حضور وکیل خانواده اصرار داشته باشند در ادامه پروسه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می‌کنند و با همراه داشتن مدارک لازم؛ از قبیل شناسنامه، کپی کارت ملی و عقدنامه دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کرده و فرم مربوط، را تکمیل می‌کنند. بعد از ثبت دادخواست طلاق توافقی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، زمان و تاریخ حضور در جلسات از طریق پیامک برای زوجین ارسال می‌گردد. و بعد از مشخص شدن جلسه دادگاه، زوجین بایستی سروقت برای شرکت در جلسه دادگاه حاضر شوند و هرگونه تاخیری در حضورشان باعث می‌شود در آن جلسه به پرونده‌شان رسیدگی نشود و به تاریخ دیگری ماکول شود؛ که همین امر سبب افزایش مدت زمان طلاق توافقی می‌شود.

نکته: برای انجام طلاق توافقی بدون حضور وکیل طلاق توافقی لزومی به حضور و اجازه والدین زوجین، حتی اگر زن دوشیزه باشد، نیست. صرفا بایستی دو نفر داور به دادگاه معرفی کنند و این داوران هر کسی و با هر نسبتی می‌تواند باشد.

نکته: زوجین برای نحوه به توافق رسیدن در مورد مهریه، حق و حقوق زن در توافقنامه طلاق توافقی می‌توانند یک جلسه مشاوره حضور با وکیل مهریه داشته باشند و چند و چون مهریه و مطالبه مهریه، به اجرا گذاشتن مهریه را از ایشان بپرسند و سپس به تنطیم توافقنامه بپردازند.

 

طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان میبرد؟

برخی زوجین مایل هستند مراحل طلاق توافقی را از ثبت دادخواست تا حضور در جلسات دادگاه و محضر، خودشان و بدون وکیل طلاق طی کنند، که این تصمیم بر روی مدت زمان روند پرونده مؤثر است. بدون داشتن وکیل، طلاق توافقی حداقل 45 روز و حداکثر 90روز (3ماه) زمان میبرد. در این مدت هر دو فرد بایستی در جلسات مشاوره شرکت کنند، گواهی‌های لازم برای طلاق را دریافت و به همراه متن طلاقنامه توافقی ضمیمه پرونده کنند. حضور زوجین  در جلسه دادگاه و محضر اجباری خواهد بود در حالیکه با داشتن وکیل شما می‌توانید برای جلوگیری از تنش و روبرو نشدن با طرف مقابل خود از شرکت در جلسه دادگاه خودداری کنید.

حضور وکیل طلاق توافقی کوتاه شدن مدت زمان سپری شدن روند طلاق توافقی تاثیر بسزایی دارد؛ یک وکیل با تجربه این روند را به 3 الی 10 روز کاری و بدون حضور در جلسات مشاوره اجباری کاهش می‌دهد.

 

در جلسات طلاق توافقی چه می گذرد؟

قاضی در جلسه رسیدگی، زوجین را برای ایجاد صلح و آشتی به داوری تحویل می‌دهد هر کدام از زوجین یک نفر از بستگان یا نزدیکان خود که حداقل 40 ساله، که عاقل، امین، متاهل و آشنا به مسائل حقوقی باشد؛ را به دادگاه معرفی می‌کنند. داوران باید بین زوجین صلح و سازش ایجاد کنند اگر داوران هم موفق به ایجاد سازش نشدند و هم چنان زن و شوهر در تصمیم خود برای طلاق قطعیت دارند؛ قاضی دادگاه براساس متن توافقنامه طلاق توافقی، حکم گواهی عدم سازش را صادر می‌کند.

زوجین در مدت 3ماه باید به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه نموده و  طلاق خود را به‌صورت رسمی ثبت نمایند. توجه داشته باشید که بعد از اتمام مدت اعتبار 3 ماهه گواهی عدم سازش صیغه طلاق توافقی در محضر خوانده نمی‌شود و بایستی برای دریافت دوباره آن اقدام کرد. مدت زمان طلاق توافقی بدون وکیل، تقریبا بین 45 روز الی 3ماه زمان می‌برد. این زمان بسته به شهر و شعبه‌ای که پرونده در آن به جریان افتاده، متفاوت است. چرا که هر قاضی بر‌اساس منش و سلیقه خود به پرونده‌های طلاق توافقی رسیدگی می‌کند.

پس به‌طور کلی به پرسش “طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان میبرد ؟” اینگونه می‌توان پاسخ داد که با اجباری بودن جلسات مشاوره حداکثر 3 ماه زمان می‌برد.

 

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل

برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، مبلغی حدود 200 الی 300 هزار تومان باید پرداخت شود و  در مراکز مشاور خانواده سازمان بهزیستی، برای هر جلسه مشاوره، حدودا  180 هزارتومان برای زوجین، دریافت می‌شود. گواهی عدم بارداری و در صورت دوشیزه بودن گواهی سلامت بکارت نیز شامل هزینه‌ طلاق توافقی می‌باشد. و در انتها برای رسمی کردن طلاق و ثبت آن در محضر مبلغی حدود 400 الی 500 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

ضمنا هزینه دفتر ثبت ازدواج و طلاق در تهران متفاوت است و از دفتر به دفتر دیگر تغییر می‌کند. با توجه به این هزینه‌ها و هزینه های ایاب و ذهاب و مدت زمانی که بایستی برای دوندگی مراحل طلاق توافقی طی کنید، پرداخت حق الوکاله به وکیل پایه یک دادگستری برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

 

وکیل طلاق توافقی چه تاثیری در کوتاه شدن مدت زمان سپری شدن روند طلاق توافقی دارد؟

زمان طلاق توافقی در دادگاه‌های خانواده بنا به سلیقه و منش قاضی متفاوت است و این مدت زمان با اجباری بودن جلسات مشاوره و مراجعات به پزشکی قانونی برای دریافت گواهی‌های ضروری حداکثر ‌3ماه زمان میبرد.

مسلما حضور بهترین وکیل در حوزه خانواده و به‌خصوص طلاق توافقی تاثیر بسزایی در کوتاه شدن ثبت طلاق دارد. در صورت داشتن وکیل، در کل 3‌ تا‌10 ‌روز کاری طول می‌کشد تا زوجین به صورت توافقی مسیر زندگی‌شان را از هم جدا سازند. در تمام دعاوی خانواده که مراجعه به دادگاه ضروریست می‌توان با اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری کلیه امور را به او سپرد و شخصا به دادگاه مراجعه نکرد.

اگر باز هم مایل به نداشتن وکیل هستید، ولی حتما قبل از هر اقدامی یک مشاوره حقوقی تخصصی دریافت کنید چرا که هر اقدام اشتباهی روند طلاق توافقی را افزایش داده و شما را مدت زمان زیادی درگیر پرونده، رفت‌و‌آمد‌ها و هزینه‌های اضافی می‌کند.

 


 

جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایتخت و رزرو مشاوره حضوری با شماره وکیل پایه یک دادگستری 09125370071 تماس گرفته یا به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

 

وکیل پایتختمشاهده نوشته ها

Avatar for وکیل پایتخت

وکیل پایتخت، به عنوان یکی از معتبرترین سایت های حقوقی توانسته اعتماد مردم را جذب کند و آماده پذیرش وکالت در زمینه حقوقی، کیفری، ملکی، خانواده، امورثبتی، دعاوی بین المللی، مهاجرت و..می باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *