طلاق-توافقی-در-دوران-بارداری

5/5 - (8 امتیاز)

بطور معمول افراد فکر می‌کنند، طلاق توافقی در دوران بارداری و یا بطور کل طلاق در دوران بارداری غیرممکن است. در ابتدا به توضیح کوتاهی درباره طلاق توافقی می‌پردازیم.

طلاق توافقی عمل حقوقی است که به زندگی مشترک پایان می‌دهد. معمولاً قبل از طلاق بسیاری از مسایل حقوقی باید مشخص شود و یکی از مهمترین مساله وضعیت بارداری زوجه است. از نظر قانون، بارداری در روند طلاق تاثیری ندارد. دادگاه خانواده برای حمایت از خانواده، سعی بر این دارد که در دوران بارداری رای طلاق را صادر نکند و زوجین تا تولد فرزند صبر کنند. اما اگر اصرار بر جدایی داشته باشند، دادگاه گواهی عدم سازش صادر و حکم به طلاق می‌دهد.

حالا تکلیف فرزندی که در آینده به دنیا خواهد آمد چه می شود؟

در طلاق توافقی در دوران بارداری، زوجین علاوه بر اینکه در مورد حقوق خود به توافق می رسند، بایستی تمام حقوق طفل را هم مشخص کنند. حق سرپرستی و حضانت فرزند با چه کسی خواهد بود؟ هزینه و نحوه وضع حمل مادر مشخص شود. تمام هزینه های وضع حمل بر عهده پدر فرزند است.  نفقه زن باردار، حتی بعد از صدور حکم طلاق، با زوج است و او موظف به پرداختش است. تمام این موارد باید در توافقنامه و در حضور وکیل طلاق توافقی باید مشخص ،045f73 تعیین و ثبت شود.

مهم‌ترین قانون در رابطه با طلاق توافقی در دوران بارداری، ماده‌ی 1140 قانون مدنی می‌باشد. براساس متن این ماده، طلاق زن در زمان قاعدگی و یا در حالت نفاس ممکن نیست مگر زمانی که زوجه باردار بوده و یا طلاق قبل از رابطه زناشویی انجام شود یا شوهر غایب باشد به طوری که اطلاع از عادت ماهانه بودن زن نتواند حاصل کند.

دادخواست طلاق توافقی از طرف زن باردار

محتوا و نحوه مطرح دادخواست طلاق توافقی از سوی زن باردار با زن غیرباردار فرقی ندارد. تنها تفاوتی که در این درخواست وجود دارد بحث نحوه وضع حمل زوجه، هزینه‌های دوران بارداری و خرج و مخارج فرزند بعد از تولد است.

براساس قانون حمایت از خانواده، سرپرستی کودک تازه متولد شده بعد از طلاق، تا هفت سالگی با مادر است و پرداخت کل مخارج فرزند به عهده پدر می‌باشد. البته اگر مادر تمایلی به قبول سرپرستی فرزند نداشته باشد، حضانت فرزند برعهده پدر است.

 پس از طلاق، اگر فرزندی که از زن باردار متولد می‌شود، پدر نداشته باشد يعنی پدر او در قيد حيات نباشد يا به هر دلیلی حضور نداشته نباشد، مسئوليت پرداخت نفقه با پدربزرگ پدری است و جد پدری نیز، به موجب قانون مي‌‎تواند سرپرستی و حضانت فرزند را برعهده بگیرد.

 

عده زن باردار در طلاق توافقی

حکم عده نگه داشتن برگرفته از آیات قرآن است. فلسفه آن جلوگیری از اختلاط نسل و احترام به رابطه زناشویی سابق و بعد است. در فقه مدنی عده به معنای مدت زمانی است که زن بعد جدایی از همسرش باید صبر کند و ازدواج مجدد در این مدت نداشته باشد.

مدت عده با توجه به نوع پایان یافتن زندگی مشترک متفاوت است. در طلاق توافقی دوران بارداری، مدت عده تا زمان به دنیا آمدن بچه است و به محض تولد فرزند از بین می‌رود. بعد از زایمان، زوجه اگر بخواهد می‌تواند بلافاصله ازدواج کند و از لحاظ قانون و شرع مانعی وجود ندارد.

برای روشن شدن این مطلب، یعنی اگر طلاق توافقی در ماه هفتم بارداری صورت گیرد، عده زن حدود دو ماه است و اگر در ماه دوم باشد، عده زن هفت ماه است. عده زن باردار تا زمان وضع حمل است.

 

نفقه زن باردار

هنگام صدور طلاق، شرایط بارداری زوجه بر روی زمان و نحوه محاسبه نفقه تاثیرگذار است. در صورت باردار بودن زوجه، آن‌ها می‌توانند توافق کنند که زوجه بعد از طلاق و تا زمان زایمان در خانه زوج بماند و در این مدت نفقه بر عهده زوج است. اگر زوجه تمایلی به ماندن در خانه همسر سابق نداشته باشد، زوج موظف است که مکان مناسبی تا زمان تولد فرزند برای سکونت ایشان تهیه کند و در این شرایط نیز نفقه هم به زوجه و هم فرزند تعلق می‌گیرد.

نفقه شامل خورد و خوراک، البسه و تمام مخارج پزشکی و محل سکونت تا زمان زایمان می‌باشد. بعد از زایمان، دیگر دین نفقه زوجه برگردن مرد نیست چرا که حکم طلاق آن ها صادر و ثبت شده است و تنها، نفقه فرزند بر عهده پدر برقرار می‌باشد.

 

مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی در دوران بارداری

  • اصل کارت ملی و شناسنامه زن و مرد
  • اصل سند ازدواج دائم یا رونوشت آن
  • گواهی ثبت نام در سامانه سراسری ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه
  • گواهی صادر شده از طرف مراکز مجاز مشاوره خانواده مبنی بر عدم انصراف از طلاق
  • توافق نامه طلاق توافقی در دوران بارداری

 

طلاق توافقی در دوران بارداری نتایج مطلوبی هم برای زوجین و هم برای فرزند انها خواهد داشت، که به چند مورد از آن ها اشاره می شود:

  • حضانت و ملاقات فرزند طبق توافق بین زن و مرد مشخص می‌‎شود.
  • امکان صلح و سازش در حقوق مالی و به دست آوردن حضانت فرزند برای زن وجود دارد.
  • حقوق مالی زن طبق توافق نامه بین طرفین تعیین خواهد شد.

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است و زن باردار نیاز به آرامش و استراحت زیادی دارد. اگر زوجه به هر دلیلی در این دوران تصمیم به جدایی از همسر خود گرفته باشد، بهتر است که بصورت طلاق توافقی و در آرامش از همسر خود جدا شود.

در صورت باکره بودن دیگر نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری به دادگاه نیست.

زوجین برای حفظ حقوق و آرامش خود در حین طلاق صلاح است که با حضور وکیل پایه یک دادگستری، تمام مراحل اداری و حقوقی را در مدت زمان خیلی کم طی کنند. برای ثبت طلاق توافقی در دوران بارداری و در مدت 10 روز کاری و بدون حضور در جلسات مشاوره با وکیل پایتخت تماس گرفته و مشاوره تخصصی را دریافت کنید.

 

 


جهت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل متخصص طلاق توافقی به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

یلدا مرادخانیمشاهده نوشته ها

Avatar for یلدا مرادخانی

من نویسنده مسائل حقوقی تحت وب هستم. حدود 3 سالی است که در کار تولید محتوا برای وکالت هستم و کار من تولید محتوا یونیک و در عین حال موثر برای سایت وکیل پایتخت است. اگر در مقاله های من پاسخ سوالتان را گرفته اید لطفا نظرتان را درباره اش در قسمت دیدگاه بیان کنید یا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.!

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *