4.1/5 - (9 امتیاز)

باکره بودن زوجه در هنگام ازدواج براساس سنت کشور ما یک امر مهم برای زوج محسوب می‌شود که با توجه به نظرات متعدد در این مورد، باید گفت با سالم بودن یا نبودن پرده بکارت نمی‌توان در مورد اخلاق یا شرافت و یا حیثیت طرف مقابل نظر داد. باکره نبودن در طلاق توافقی در دوران عقد، از رایج ترین مشکلات بین زوجین در موقع مطرح کردن بحث طلاق توافقی در دوران عقد می‌باشد. به عبارتی از عمده مشکلات بین زوجین در دوران عقد، برقراری رابطه زناشویی بعد از مراسم عقد و پیش از شروع زندگی زیر یک سقف است.

وجود رابطه زناشویی در دوران نامزدی، اضطراب و نگرانی‌هایی برای زوجه به همراه دارد، چون در اکثر مناطق ایران، نزدیکی بعد از مراسم عروسی و شروع زندگی مشترک انجام می‌شود. اگر در دوران نامزدی بین زوجین و به هر علتی، اختلافی پیش بیاید، این مسئله نزدیکی به یک مشکل اساسی تبدیل می‌شود و مطرح کردن آن برای خانواده‌های‌شان دشوار است. از طرفی بایستی با آن‌ها تصمیم جدایی‌شان را در میان گذارند و از طرفی دیگر به مسئله باکره نبودن زوجه اشاره شود که طرح هرکدام از این مبحث ها مسلما برای زوجین سختی خودش را خواهد داشت.

برخی خانواده‌ها، در صورت باکره نبودن زوجه، سعی بر این دارند که مانع طلاق شوند حتی با وجود اختلافات اساسی بین زوجین. در این مقاله به نقل قول از وکیل طلاق توافقی به مسئله باکره نبودن زوجه در طلاق توافقی در دوران عقد می‌پردازیم.

 

طلاق توافقی در دوران عقد و باکره نبودن

در جدایی های دوران نامزدی معیار اصلی دادگاه برای تعیین مهریه زن، باکره بودن زوجه است. در صورتی که زن باکره نباشد یعنی عمل نزدیکی به صورت کامل انجام شده باشد، تمامی حقوق مربوط به زنان در پروسه ازدواج، برای وی نیز در نظر گرفته می‌شود.

با باکره نبودن زوجه و برقراری رابطه جنسی، کل مهریه به وی تعلق می‌گیرد، این در حالی است که اگر زوجه باکره باشد فقط نصف مهریه شامل می‌شود. باکره نبودن در طلاق توافقی در دوران عقد، داری عده نیز هست یعنی زوجه بعد از طلاق توافقی باید عده نگه دارد و پس از پایان این مدت می‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد که در صورت دوشیزه بودن، عده طلاق برای زن وجود ندارد و هر کدام از طرفین بعد از جدایی می‌توانند با مراجعه به دفتر پیشخوان با در دست داشتن مدارک لازم از قبیل اصل شناسنامه، کپی کارت ملی، دادنامه طلاق و گواهی باکره بودن زوجه نسبت به حذف نام همسر ازشناسنامه اقدام کنند در غیر این صورت یعنی باکره نبودن زوجه نمی‌توان اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کرد.

باید اینطور توضیح داد که اگر زوجه باکره نبوده و از همسر اول خود طلاق گرفته باشد تا قبل از ازدواج مجدد نام همسر اول وی در شناسنامه باقی خواهد ماند و بعد از ازدواج دوم و اطلاع همسر از ازدواج اول او می‌تواند به حذف نام همسر از شناسنامه اقدام نماید. به عبارتی حذف نام همسر سابق از شناسنامه با وقوع ازدواج دوم و ثبت آن امکان می‌پذیرد. این مطلب درمورد مرد نیز صدق می‌کند یعنی در صورت باکره نبودن همسر وی امکان حذف نام زن پیشین تا ازدواج مجدد و اطلاع همسر از ازدواج اول امکان پذیر نیست. در صورت مواجهه با مشکل حذف نام همسر بهتر است با وکیل خانواده متخصص مشورت کنید تا دقیقتر شما را راهنمای کند.

در آخر، مواردی برای جلوگیری از اختلاف در زندگی زناشویی که برای برخی افراد باکره بودن یا نبودن دختر مهم است قبل از اقدام به عقد برای تایید دوشیزه بودن یا نبودن از پزشکی قانونی گواهی سلامت بکارت دریافت می‌کنند البته ناگفته نماند که درخواست این گواهی نمی‌تواند تایید کننده آن باشد که دختر قبل از ازدواج رابطه جنسی نداشته چونکه در معاینه پزشکی قانونی فقط برخی از روابط جنسی را می‌توان تشخیص داد. پس به این نتیجه می‌رسیم که وجود صداقت در مرحله اول و شناخت کافی و اعتماد اساس مهم تشکیل زندگی زناشویی برای هر دو طرف است.

 

جهت مشاوره حقوقی با مجموعه وکیل پایتـخت به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

وکیل پایتختمشاهده نوشته ها

Avatar for وکیل پایتخت

وکیل پایتخت، به عنوان یکی از معتبرترین سایت های حقوقی توانسته اعتماد مردم را جذب کند و آماده پذیرش وکالت در زمینه حقوقی، کیفری، ملکی، خانواده، امورثبتی، دعاوی بین المللی، مهاجرت و..می باشد.

7 Comments

  • آیا برای گرفتن گواهی تست بکارت هر ازمایشگاهی میشه رفت یا فقط بعضی از آزمایشگاه های مورد تایید قوه قضاییه و اداره ثبت احوال باید رفت؟

  • سلام.من 2 ماه هست که عقد کردم و هنوز باکره هستم.الان قصد متارکه دارم.آیا مهریه ام چون باکره هستم نصف هست یا باکره بودنم ربطی به مهریه ام نداره؟
    خیلی لطف میکنید اگر جواب سوالم بدهید.

    • سلام. باکره بودن شما در میزان مهریه شما تاثیر مستقیم دارد و مطابق قانون حمایت از خانواده، نصف مهریه به شما تعلق خواهد گرفت.

  • سلام چندسال پیش هنگام شب زفاف فهمیدم ک خانمم پرده بکارت نداردوبااین حال حفظ ابروی خانم راکردم وسیزده سالی ک زندگی کردیم ب عمدرابطه زناشویی برقرارنمیکردوحتی میگفت حاضرم بازنی دیگزباشی اماب من دست نزن ۱۳سال تحمل کردم ازلحاظ اعصاب وروان وزندگی متضررشدم ب گناه افتادم وحال بعد۶سال جدایی وبافهمیدن ازدواجم وساختن وخریدن ی ماشبن باکلی مشقت برای گرفتن ماشینم مهریه اش رااجراگذاشته ک بدون ابنک دادگاه خبری ب من بدهدتاازخوددفاع کنم حکم ب اجرای دادن مهریه داده پس ۱۳سال عذاب روحی واحساسی وتاثیری ک روی اعصاب وروانم گذاشت بخاطرعدم پرده وعدم رابطه وخرج دواودکتربردن این خانم بخاطرسردمزاجی ااش بااینک مادرش میدانست وب من نگفتندومخارج.زنی رامتحمل شدم ک عوض سودضررم برایم ازنظرابرووعذابایی ک درزندگی برایم داشت چ میشودایامیتوانم بخاطرهمین موضوع ونبودپرده ونگه داشتن ابرویش ازاوشکایت وطلب خسارت کنم ویلاورامنع ب گرفتن مهریه کنم؟

  • اگرمالی را بنام خانمی ک صیغه کرده باشی بزنیدادگاه میتواندبخاطرشکایت ودادن مهریه خانم سابق این مردازخانم صیغه این اقاازاوبگیرد؟

  • سلام خسته نباشید ما در دوران عقد هستیم ۱ سال و نیمه که عقدیم من و شوهرم به مشکل خوردیم و قرار شده توافقی طلاق بگیریم من خانوادم مشکلی با عقد ندارن ولی فکر میکنن باکره هستم البته من رابطه جنسی بر قرار نکردم و و دختر بودم ولی ناخواسته باعث شد پارگی برداره و من دختر نباشم و اگر خانوادم بفهمن عصبی میشن میشه ی جوری کنند که بدوزن که خانوادم نفهمن یا اگر دکتری جیزی رفتیم متوجه نشن دوخته شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *