حذف-نام-همسر-از-شناسنامه

4.3/5 - (3 امتیاز)

حذف نام همسر سابق از شناسنامه چه زمانی امکانپذیر است؟ بعد از طلاق توافقی، یکی از مشکلات زنان و مردانی که طلاق گرفته‌اند، حذف نام همسر سابق از شناسنامه است. معمولا آثار طلاق تا مدت زمان مدیدی بر زندگی زوجین بخصوص بانوان تاثیرات منفی مخربی می‌گذارد. متاسفانه دید جامعه ما به زن مطلقه دیدی منفی است. به همین علت بانوانی که از همسر خود جدا می‌شوند، ابتدا به این موضوع فکر می‌کنند که آیا می‌توانند اسم همسر سابق را از شناسنامه پاک کنند؟!

بطور خلاصه زوجه در 2 صورت می تواند نام همسر را حذف کند:

  • در صورتی که زوجه دوشیزه یا باکره باشد،
  • اما اگر زوجه دوشیزه یا باکره نباشد

طبق ماده 33 قانون ثبت احوال تنها قانونی است که به موجب آن می‌توان نام همسر سابق را حذف کرد. ماده به این شرح است که، کل وقایع ازدواج و طلاق یا وفات زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح زیر انعکاس خواهد یافت. در المثنای شناسنامه زن یا مرد آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است منعکس خواهد شد. ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد.

 

حذف-نام-همسر-از-شناسنامه

آیا حذف نام همسر سابق از شناسنامه زوجین ممکن است؟

بنا به گفته وکیل طلاق توافقی، در شرایط خاصی بله امکان حذف نام همسر سابق وجود دارد در واقع در طلاق بائن غیرمدخوله زوجه می‌تواند نام همسر را از شناسنامه خود حذف نماید.

ابتدا می‌بایست تعریف طلاق بائن را بدانیم. طلاق به صورت کلی به دو قسم طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم بندی می‌گردد. در طلاق رجعی مرد در زمان عده حق رجوع به همسر خود را دارد ولی در طلاق بائن مرد چنین حقی را نداشته و در اصطلاح حق رجوع نخواهد داشت. طلاق توافقی که به موجب کراهت زن از مرد و یا طرفین از هم صادر می‌گردد از نوع طلاق بائن می‌باشد.

مسئله‌ی دیگری که لازم به توضیح است کلمه غیرمدخوله در جمله می‌باشد. معنای غیر مدخوله این است که بین زوجین رابطه‌ی زناشویی (دخول) صورت نگرفته باشد.حال با توضیحات فوق مشخص گردید که اگر زوجه‌ای پس از عقد و قبل از نزدیکی از شوهر خود جدا شود، با اخذ گواهی سلامت بکارت می‌تواند نام همسر سابق را از شناسنامه محو کند.

پس از طلاق، هر یک از زوجین می‌توانند به همراه وکیل خانواده با مراجعه به اداره ثبت احوال و ارائه سند طلاق که بیشتر در آن اشاره شده که بنابر نامه پزشکی قانونی زوجه دوشیزه می باشد، می توانند درخواست حذف نام همسر خود را بنمایند.

حذف نام همسر از شناسنامه زوجه ای که باکره نیست!

بعد از طلاق اگر زوجه باکره نباشد،  در صورتی می‌توانند درخواست حذف نام همسر را از اداره ثبت احوال بنمایند که دوباره ازدواج نموده و تا قبل از ازدواج دوم، نام همسر اول در شناسنامه اش باقی می‌ماند.

اگر ازدواج دوم به صورت رسمی ثبت شده باشد و نام همسر دوم در شناسنامه درج شده باشد که در اینصورت با اطلاع همسر دوم می‌توانند درخواست حذف نام همسر اول را بنمایند. تاکید می‌کنیم که صرفا انتخاب همسر دوم و معرفی آن، نمی‌تواند سبب حذف نام همسر اول شود و باید ازدواج دوم رسماً ثبت شده و نام همسر دوم در شناسنامه درج گردد.

حذف نام زوجه از شناسنامه مرد

طبق رای 276دیوان عدالت اداری به مورخ 01/05/1392 و مطابق قسمت آخر ماده 33 قانون ثبت احوال در طلاق غیرمدخوله، مرد نیز می تواند نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف نماید. ولی اگر زوجه باکره نباشد، در این صورت حذف نام  همسر از شناسنامه مرد، امکان ندارد.

اما نکته جالبی وجود دارد که آیا مردان می توانند پس از هر بار طلاق دادن دختر باکره، نام اورا از شناسنامه خود حذف کنند؟

به محض عقد نام زوجین در شناسنامه طرفین ثبت می شود، حال اگر طلاق در این دوران واقع شود و زن در زمان طلاق باکره باشد، اداره ثبت احوال با دریافت گواهی سلامت بکارت مبنی، نام طرفین را از شناسنامه حذف می کند. اما اگر این اتفاق برای بار دوم برای مرد پیش بیاید و بخواهد باز هم اسم همسر باکره خود را حذف کند، این امکان وجود ندارد.

یعنی، عدم درج ازدواج و طلاق در شناسنامه جدید زوج، تنها برای بار اول امکان پذیر است.

ازاین رو، چنانچه مردی برای بار دوم دختر باکره ای را به عقد درآورد و در همان حالت طلاق دهد، حذف نام همسر از شناسنامه ممکن نخواهد بود و این فرد تنها پس از ازدواج مجدد و ثبت رسمی ازدواج می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواستی برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

 

آیا امکان پاک کردن نام همسر فوت شده از شناسنامه وجود دارد؟

شاید این سوال برای افرادی مطرح شده باشد که آیا امکان حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله ممکن هست ولی باید ازدواج دوم به صورت رسمی ثبت شده باشد. در این صورت متقاضی پس از فوت همسر خود و با ازدواج جدیدی، می‌تواند پس از مراجعه به اداره ثبت احوال و انجام مراحل قانونی آن، نسبت به حذف نام همسر فوت شده اقدام نماید.

حذف نام همسر برای زوج های دارای فرزند:

نکته بسیار مهمی که در راستای حذف نام همسر وجود دارد، این است که از لحاظ قانون وشرع حذف نام همسر از شناسنامه کسی که دارای فرزند است به هیچ وجه امکان پذیر نیست. به این دلیل که در صورت حذف نام همسر یا حذف طلاق از شناسنامه زوج یا زوجه فرزند از ارث محروم می شود.

ولی در موارد بسیار نادری بعد از طلاق یا فوت، و با ازدواج دوم، با وجود فرزند مشترک می‌توان نام همسر اول را از شناسنامه حذف کرد. برای دریافت مشاوره تخصصی با بهترین وکیل در تهران تماس گرفته و با ارائه مدارک لازم و در مدت زمان کوتاهی نام همسرسابق شما از شناسنامه حذف می‌شود. البته مشخصات و اسم پدر و مادر در شناسنامه فرزند درج می گردد و همچنین مشخصات و اسم فرزند نیز در شناسنامه پدر و مادر وجود دارد و از بین نمی رود.

مدارک مورد نیاز برای حذف طلاق از شناسنامه:

  • اصل شناسنامه وکارت ملی
  • اصل طلاق نامه یا رونوشت آن
  • دو قطعه عکس
  • دادنامه طلاق
  • گواهی سلامت بکارت از طرف پزشک قانونی 

مراحل انجام حذف نام همسر از شناسنامه چگونه است؟

پس از طلاق، زوجه در صورتی که با همسر خود رابطه  زناشویی نداشته و در اصلاح باکره و دوشیزه باشد، و یا با ثبت رسمی ازدواج دوم، می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و تقاضا نماید که ازدواج و نام همسر قبلی خود را از شناسنامه ایشان پاک کنند و برایش شناسنامه المثنی صادر شود.

مدت زمان برای پاک کردن اسم همسر توسط  دفتر حقوقی وکیل پایتخت و با لحاظ کردن تمام شرایط شما، تقریبا دو الی سه هفته کاری می باشد که این پروسه به صورت تضمینی انجام می گردد. در صورتی که گروه وکلای وکیل پایتخت امکان حذف نام همسر از شناسنامه را نداشته باشد تمام هزینه های دریافتی را به صورت کامل بدون قید و شرط عودت می شود.

وکیل پایتختمشاهده نوشته ها

Avatar for وکیل پایتخت

وکیل پایتخت، به عنوان یکی از معتبرترین سایت های حقوقی توانسته اعتماد مردم را جذب کند و آماده پذیرش وکالت در زمینه حقوقی، کیفری، ملکی، خانواده، امورثبتی، دعاوی بین المللی، مهاجرت و..می باشد.

1 Comment

  • سلام.آیا وکلای شما جهت حذف نام همسر از شناسنامه زوجه تضمین هم میدهند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *