5/5 - (5 امتیاز)

آیا شما درباره حق و حقوق زن در طلاق توافقی اطلاع دارید؟ بسیاری از افرادی که برای طلاق توافقی به دادگاه مراجعه می‌کنند دارای این تفکراند که زن باید از تمام حق و حقوق خود بگذرد، تا بتواند طلاق بگیرد. اما این طرز فکر درست نیست و زن براساس توافق با مرد می‌تواند تمام حق و حقوق خود اعم از مهریه، نفقه و.. که از حقوق اصلی زن در طلاق توافقی می‌باشند، مطالبه کند و این توافق در حکم دادگاه ثبت خواهد شد.

حق طلاق بر اساس قانون مدنی با مرد است اما می تواند حق طلاق را به همسر بدهد. اگر مرد وکالت طلاق را به زن داده باشد با اینکه حق طلاق هم چنان پا برجاست ولی مرد نیز می‌تواند برای طلاق اقدام کند. در صورت ثبت حق طلاق زن، در دفاتر اسناد رسمی یا ذکر آن به عنوان یکی از شروط ضمن عقد، مرد نمی‌تواند حق وکالت زن در طلاق را عزل کند.

قبل از طلاق توافقی، زوجین باید در مورد همه امور زندگی اعم از مالی و غیرمالی به توافق رسیده باشند. این حقوق شامل مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزند، اجرت المثل ایام مشترک و.. می‌باشد.

زوجه با داشتن وکالت طلاق، در تمام مراحل دادرسی طلاق و با کمک وکیل بدون نیاز به حضور همسر، می‌تواند به راحتی طلاق توافقی بگیرد، به این معنی که در طلاق توافقی پس از صدور حکم، نیازی به حضور مرد در محضر نیست.

انواع حق وحقوق زن در طلاق توافقی

حال در زیر به انواعی از حق و حقوق زن در طلاق توافقی، که مهم ترین آنها مهریه، نفقه، جهیزیه وحضانت فرزندان است می‌پردازیم:

مهریه

مهریه یکی از موارد حقوقی زن در طلاق توافقی است. مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه می باشد. در مهریه عندالمطالبه زن هر وقت بخواهد می‌تواند مهریه خود را درخواست کرده و مرد وظیفه پرداخت آن را دارد اما در مهریه عندالاستطاعه، در صورتی که مرد استطاعت مالی داشته باشد موظف به پرداخت مهریه به زن است. در طلاق توافقی، پرداخت مهریه به زن طبق توافق بین زوجین انجام می‌شود. ممکن است توافق به پرداخت تمام یا بخشی از مهریه به صورت یک جا یا به صورت اقساط را کرده باشند. در طلاق توافقی معمولا مهریه در مقابل حق طلاق مرد است. مثلا مرد می‌تواند به زن بگوید از تمام یا بخشی از مهریه‌اش بگذرد تا حق طلاق را به او واگذار کند. در طلاق توافقی معمولا زن موفق نمی‌شود تمام مهریه خود را دریافت کند.

نفقه

نفقه همان خرجی معمول زندگی است و شامل تمام هزینه‌های زندگی از قبیل خورد و خوراک، پوشاک، دارو  و درمان و غیره می‌باشد. نپرداختن نفقه جرم است و مشمول مجازات می‌باشد. در طلاق توافقی پرداخت نفقه فقط شامل نفقه حال می‌باشد و نفقه گذشته را شامل نمی‌شود. نفقه یک نوع حق و حقوق مالی متعلق به زوجه است که متناسب با شئونات اجتماعی و خانوادگی او تعیین می‌گردد.

زن براساس حق و حقوق خود، می‌تواند تمام یا بخشی از نفقه را ببخشد تا مرد راضی به طلاق توافقی شود. پس پرداخت نفقه نیز مانند مهریه به توافق بین طرفین بستگی دارد.

جهیزیه

جهیزیه به اموالی گفته می‌شود که در ابتدای زندگی مشترک برای شروع زندگی از طرف زوجه خریداری و به منزل زوج آورده و زوج هیچ حقی نسبت به آن ندارد و تمام حق و حقوق جهیزیه متعلق به زوجه می‌باشد. در طلاق توافقی، تصمیم‌گیری در مورد جهیزیه بر اساس توافق بین زوجین است.

اگر ارزش مالی جهیزیه  20 میلیون تومان باشد، دادخواست زن به شورای حل اختلاف واگذار می‌شود و اگر بیشتر از این مقدار باشد در این صورت زوجه و زوج باید به دادگاه خانواده مراجعه کنند. اگر لیست جهیزیه که توسط شاهدین امضا شده در دسترس نباشد باید سراغ فاکتورهای هنگام خرید رفت. دادگاه جلسه ای را برای رسیدگی به استرداد جهیزیه تعیین می‌کند و اظهارات طرفین را مورد بررسی قرار می‌دهد، اگر ادعای زن در رابطه با جهیزیه مورد تایید شوهر باشد او باید جهیزیه را به زن بازگرداند.

 

در طلاق توافقی اگر زن باردار باشد حق وحقوق او به چه صورتی است؟

زمانی که زن وشوهر هر دو خواهان طلاق می‌شوند و زن باردار باشد دادگاه این اجازه را دارد که بعد از نا امید شدن از توافق بین زوجین، بین آنها حکم طلاق زن باردار را بدهد. اگر زوج خواهان طلاق توافقی باشد باید تمام حق وحقوق مالی زن را پرداخت کند اما اگر زوجه خواهان باشد باید عسر وحرج خود در ادامه زندگی را اثبات کند. زنی که از شوهرش طلاق می‌گیرد اگر باردار باشد باید عده بارداری نگه دارد یعنی اگر در ماه اول بارداری باشد عده او هشت ماه و یا اگر در ماه هشت بارداری باشد عده او یک ماه است.

حق و حقوق زن باردار، حضانت و ملاقات با فرزند در طلاق توافقی کاملا مبنی بر توافق بین طرفین است. درخواست طلاق توافقی چه از طرف زن باردار چه غیر باردار فرقی نداشته و شرایط طلاق توافقی بین هر دو یکسان است. تنها مسئله مهم در مورد طلاق توافقی زن باردار، نحوه وضع حمل و حق و حقوق مالی زن باردار و هزینه‌های فرزند است که باید مشخص و تعیین شود. همچنین باید در طلاق توافقی معین شود که حضانت و سرپرستی فرزند بعد از تولد به عهده پدر یا مادر است، در واقع تمام حقوق مالی زن باردار در طلاق توافقی مشخص می‌شود.

 

آیا در طلاق توافقی در دوران عقد نفقه به زن تعلق می گیرد ؟

در مدت زمان بین عقد شروع زندگی مشترک، نفقه‌ به زن تعلق نمی‎‌گیرد مگر در شرایطی که زن برای شروع به زندگی اعلام آمادگی کرده باشد و مرد از بردن همسر به خانه مشترک و شروع زندگی زناشویی خودداری کند، در چنین موردی زن این حق را خواهد داشت که نفقه خود را دریافت کند. طبق ماده 1106 قانون مدنی در نکاح دائم نفقه زن بر عهده شوهر است. از نظر قانون اگر زوج شرایط لازم برای شروع زندگی مشترک را آماده کرده باشد و زوجه بدون هیچ دلیل موجهی حاضر به شروع زندگی زناشویی نباشد در این صورت به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد.

 

برگه دادخواست طلاق توافقی

در برگه دادخواست صدور گواهی عدم امكان سازش یا طلاق توافقی‌ مواردي كه بايد درج شود عبارتند از:

  • مشخصات کامل طرفین: نام، نام‌خانوادگی،‌ نام پدر، شغل، محل اقامت خواهان و خوانده
  • در صورت وجود وکیل مشخصات کامل وکیل
  • تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای صدور گواهی عدم امكان سازش دلایل و منظمات دادخواست

زوجه برای حفظ حقوق و آرامش خود در حین طلاق صلاح است که با حضور وکیل پایه یک دادگستری، تمام مراحل اداری و حقوقی را در مدت زمان خیلی کم طی کند. برای ثبت طلاق توافقی با حفظ تمام حقوق زوجه و در مدت 10 روز کاری و بدون حضور در جلسات مشاوره با وکیل پایتخت تماس گرفته و مشاوره تخصصی را دریافت کنید.


 

جهت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل متخصص طلاق توافقی به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

یلدا مرادخانیمشاهده نوشته ها

Avatar for یلدا مرادخانی

من نویسنده مسائل حقوقی تحت وب هستم. حدود 3 سالی است که در کار تولید محتوا برای وکالت هستم و کار من تولید محتوا یونیک و در عین حال موثر برای سایت وکیل پایتخت است. اگر در مقاله های من پاسخ سوالتان را گرفته اید لطفا نظرتان را درباره اش در قسمت دیدگاه بیان کنید یا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.!

1 Comment

  • سلام
    میخواستم بدونم آیا میشود همه ی این حق و حقوق را طی یک دادخواست از مرد مطالبه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *