5/5 - (17 امتیاز)

مضرات طلاق توافقی یا معایب آن چیست؟ مزایای طلاق توافقی چیست؟ در این مبحث به این موارد می‌پردازیم تا زوجین تحت تاثیر آن‌‌ها از تصمیم‌گیری عجولانه خودداری کنند. طلاق توافقی چیست؟ طلاق توافقی نوعی از طلاق است که زوجین هر دو خواستار طلاق هستند و قبل از ثبت دادخواست طلاق، در حضور یک شخص معتمد یا وکیل پایه یک دادگستری بر سر مسائل حقوقی و غیرحقوقی خود متن توافقنامه طلاق را مکتوب می‌کنند. با این توافق پروسه پرونده آنها بسیار کمتر از سایر طلاق ها و خیلی سریعتر انجام می‌شود و قاضی در مدت کمتر از 3 ماه حکم عدم امکان سازش زوجین را صادر می‌کند و زوجین با یک روز مراجعه به محضر، حکم طلاق خود را ثبت می‌کنند.

اساسی‌ترین معظل در طلاق توافقی سریع و آسان بودن این روش نسبت به سایر روش‌های طلاق می‌باشد. همین سرعت سبب می‌شود تا بعد از طلاق برخی زوجین از عجله‌کردن برای جدایی اظهار پشیمانی کنند یا بخاطر آماده نبودن برای ورود به مرحله جدیدی از زندگی، دچار آسیب‌های روحی جبران‌ناپذیری شوند. در ادامه به جنبه های منفی و مثبت طلاق توافقی بصورت گستره می‌پردازیم تا شما با بررسی این موارد و به دور از هرگونه عجله ای برای زندگی مشترک خود تصمیمات جدی بگیرید.

 

1)سریعتر و آسانتر بودن طلاق توافقی و مضرات آن:

ممکن است به ذهن تان این سوال بیاد که کجای طلاق توافقی معایب دارد؟ درحالیکه زوجین به جای تلف کردن وقت خود به مدت یک الی 2 سال در راهروهای دادگاه خانواده و برخورد با تنش های بیشتر، در مدت زمان خیلی کم و با تنش و اختلافات کمتر از هم جدا می‌شوند. اما این روال سریعتر بودن طلاق توافقی سبب شد که  مضرات طلاق توافقی مورد بحث جامعه شناسان و روانشناسی بالینی قرار بگیرد. چرا که زوجین از مسولیت یاد گرفتن مهارت زندگی شانه خالی می‌کنند. در حالیکه در بسیاری از موارد مشکلات و اختلافات بین زوجین را می‌توان به کمک یه روانشناس متخصص برطرف کرد و مانع از هم پاشیدن زندگی مشترک شد.

بنابراین اساسی‌ترین معظل در طلاق توافقی سریع و آسان بودن این روش نسبت به سایر روش‌های طلاق می‌باشد و زوجین بجای بررسی و رفع مشکلات، طلاق را که آخرین راه حل در زندگی زناشویی است، به عنوان بهترین راه حل  انتخاب کرده و با تمایل هر دو فرد، به زندگی مشترک خود  پایان می‌دهند و این یکی از مضرات طلاق توافقی می‌باشد.

 

2) پشمانی از طلاق توافقی :

بخاطر سرعت بالای طلاق توافقی، زوجین مجالی برای بررسی مشکل خود ندارند. در برخی موارد بعد از طلاق اظهار پشیمانی کرده و می‌گویند:”ای کاش برای حل اختلافات و مشکلات‌مان همان ابتدا به سراغ طلاق نمی‌رفتیم و دنبال رفع آنها می‌گشتیم.” این نوع پشیمانی در طلاق توافقی از بقیه انواع طلاق‌ها بیشتر است. چرا که زوجین در شرایط روحی نامناسب و خیلی عجولانه به این تصمیم تن می‌دهند و حتی در برخی از پرونده‌ها، خانواده های زوجین از این تصمیم بی‌اطلاع هستند و زوجین بدون مشورت با خانواده یا وکیل طلاق توافقی از هم جدا می‌شوند. بعد از ثبت طلاق و با فروکش کردن عصبانیت‌شان، بسیاری از زوجین از تصمیم به طلاق توافقی خود دچار پشیمانی می‌شوند، که این خود یکی از مضرات طلاق توافقی می‌باشد. بسیاری از مشکلات با کمی صبر کردن و بدون تصمیمات آنی رفع می‌شوند. دادگاه‌ها و قضات همیشه هستند و شما برای طلاق همیشه فرصت دارید. پس لطفا در شرایط مناسب تصمیم بگیرید تا بعدا دچار پشیمانی نشوید. چه بسا که پشیمانی دیگر فایده‌ای ندارد!

 

3) عدم آمادگی زوجین برای مرحله جدیدی از زندگی:

دلیل دیگری که در اقدام فوری برای جدایی در طلاق توافقی وجود دارد، عدم آمادگی زوجین برای جدایی و پایان دادن به زندگی متاهلی است. قبل از اینکه زوجین فرصت پیدا کنند تا خود را برای چنین شرایطی آماده کنند، خیلی سریع و عجولانه طلاق می‌گیرند. در صورتی که در دیگر طلاق‌ها، به علت طولانی‌تر شدن مراحل طلاق، افراد تا طی شدن پروسه طلاق فرصت این را دارند تا حدودی خودشان را برای شرایط جدید زندگی آماده کنند اما در طلاق توافقی این فرصت وجود ندارد و افراد خیلی زود وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شوند.

در این شرایط اگر زوجین فرزند مشترکی داشته باشند فرزند بدون آمادگی و در مدت سریع از نعمت داشتن خانواده‌ای با وجود پدر و مادر را از دست داده و اگر زیر سن قانونی باشد مجبور می‌شود فقط یکی از والدین را برای زندگی انتخاب کند و این شوک بزرگ برای فرزندان در مدت کم و بدون آمادگی آنها اتفاق می‌افتد و ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری بر روحیه فرزندان داشته باشد.

 

4) اجباری نبودن حضور زوج در دفتر ثبت طلاق:

در طلاق توافقی زوج هیچگونه اجباری برای آمدن به محضر طلاق بعد از صدور حکم عدم امکان سازش ندارد، برای رفع این مشکل بایستی شرط الزام به حضور زوج در دفتر ثبت طلاق را نیز جز شروط متن توافقنامه طلاق قرار دهند یا از قاضی درخواست کنند که این عنوان را هم در صدور حکم خود بیاورد. حضور در محضر از تعهدات هر دو نفر باشد در غیر اینصورت می‌توان از دادگاه درخواست الزام به حضور در محضر را درخواست کرد.

 

بعد از بررسی معایب و مضرات طلاق توافقی، در کلام آخر چند مورد از مزایای طلاق توافقی را نیز مطرح می‌کنیم تا در تصمیمات شما موثر باشند.

مزایای طلاق توافقی

طلاق توافقی در مقایسه با انواع طلاق، دارای یکسری مزایا برای زوجین، فرزندان و خانوده آن‌ها می‌باشد. در این روزها این نوع طلاق بدلیل ساده بودن و صرف زمان کمتر، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و اختلاف و درگیری در مدت زمان طلاق توافقی پرونده، همچنین هزینه طلاق توافقی کمتر خواهد بود. در این بخش به مهمترین مزایای طلاق توافقی بطور خلاصه اشاره می‌پردازیم:

  • زوجین قبل از حضور در جلسات دادگاه بر سرمسائل حقوقی خود، مهریه، نفقه، اجرت المثل و.. به توافق می‌رسند.
  • زمان صدور رای طلاق کوتاه می‌باشد
  • عدم تشکیل پرونده‌های متعدد در دادگاه خانواده
  • کاهش اختلاف و تنش و همچنین درگیری میان زوجین و خانواده آن‌ها
  • جلوگیری از رفت و آمد مداوم زوجین به دادگاه
  • کاهش خاطرات منفی برای زوجین و فرزندان آن‌ها
  • با اخذ وکیل با تجربه می‌توانید کمتر از 10روزکاری حکم را دریافت کنید
  • امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه (در صورت باکره بودن)

اگر زوجین تصمیم گرفته‌اند که به زندگی مشترک با هم خاتمه بدهند، طلاق توافقی یکی از بهترین راه حل‌های جدایی می‌باشد. (البته بهتر است ابتدا تمام معایب و مضرات طلاق توافقی را مطالعه بفرمایید و سپس تصمیم بگیرید) در صورت اخذ وکیل با تجربه و متخصص، در مدت کمتر از یکماه و حتی در 3 روز کاری حکم عدم امکان سازش را بدون شرکت در جلسات مشاوره اجباری و حتی جلسات دادگاه دریافت کرد و برای ثبت طلاق به دفاتر طلاق مراجعه کرد.

توجه داشته باشید وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند از طرف موکل خود در تمامی جلسات حضور بعمل رساند. بدون حضور وکیل و با پیگیری شخصی زوجین پروسه طلاق توافقی برایشان بین 2ماه تا 3 ماه زمان خواهد برد. برای سرعت بخشیدن به پروسه طلاق توافقی زوجین می‌‌توانند اقدام به اخذ بهترین وکیل در تهران نمایند. در طلاق توافقی، توافقات اولیه زوج‌ها در حضور وکیل، مراحل طلاق را آسان‌تر خواهد کرد.

بسیاری از مشکلات با کمی صبر کردن و بدون تصمیمات آنی رفع می‌شوند. دادگاه‌ها و قضات همیشه هستند و شما برای طلاق همیشه فرصت دارید. پس لطفا در شرایط مناسب تصمیم بگیرید تا بعدا دچار پشیمانی نشوید. چه بسا که در بسیاری موارد پشیمانی دیگر فایده ای ندارد.

 


جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایتخت و رزرو مشاوره حضوری با شماره وکیل پایه یک دادگستری 09125370071 تماس گرفته یا به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

وکیل پایتختمشاهده نوشته ها

Avatar for وکیل پایتخت

وکیل پایتخت، به عنوان یکی از معتبرترین سایت های حقوقی توانسته اعتماد مردم را جذب کند و آماده پذیرش وکالت در زمینه حقوقی، کیفری، ملکی، خانواده، امورثبتی، دعاوی بین المللی، مهاجرت و..می باشد.

3 Comments

  • چه جالب! مضرات طلاق توافقی؟! اصلا فکر نمیکردم طلاق توافقی معایبی هم داشته باشه. همیشه فکر میکردم بهترین روش طلاقه ولی بعد از خوندن مقاله سایت دیدم نسبت به طلاق توافقی عوض شد.

    • سلام.بله طلاق توافقی هم دارای مضراتی هست ولی برای زوجینی که واقعا دارای مشکلات عدیده هستند و قصد جدی جهت جدایی دارند، کماکان بهترین روش و سریع ترین راه ممکن برای گرفتن طلاق هست.در کل مزایای این نوع طلاق از سایر روش های اخذ طلاق بسیار بیشتر میباشد و میشه گفت که مزایای طلاق توافقی از مضرات آن بسیار بیشتر هست.

  • متاسفانه بعضی از زندگی های مشترک انقد بد و وحشتناک هستند که دو نفر بهتره از هم جدا شن و چه چیزی بهتر از طلاق توافقی. مضرات بعضی از زندگی های مشترک خیلی بیشتر از مضرات طلاق توافقی هست، احتمالا منظور این مقاله این بود که برخی از زوجین با کوچکترین چیزی به سراغ طلاق میرن و چون طلاق توافقی سریعتر انجام میشه پس فرصت فکر و مشاوره و حل مشکل را از زوجین میگیره وگرنه وقتی جون یک زن در کنار شوهرش در خطر هست پس چرا باید این زندگی را حفظ کنه؟! یا وقتی یه مرد کنار همسرش حس آرامش نداره چرا باید ادامه بده؟! باید منطقی برخورد کرد و در صورت صلاح زوجین با روش های راحتی مثل همین طلاق توافقی از هم جدا بشن. ما یکبار به دنیا آمدیم و هیچ چیزی مهمتر از رسیدن به آرامش و داشتن زندگی بهتر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *