5/5 - (3 امتیاز)

براساس قانون مدنی، حق طلاق با مرد است و زن فقط با دلایل قابل قبول دادگاه می تواند تقاضای طلاق کند. درخواست طلاق توافقی از طرف زن، درصورت داشتن وکالت از سمت زوج امکان پذیر است و بدون داشتن حق طلاق و وکالت از زوج، گرفتن طلاق توافقی برای زوجه سخت خواهد بود. مگر اینکه خود زوج نیز موافق طلاق توافقی باشد و زوجین توافقنامه طلاق را نوشته و ثبت کرده اند. یکی از مهم‌ترین پرونده های خانوادگی، درخواست طلاق توافقی از طرف زوجه می باشد. در این مقاله به مواردی اشاره می کنیم که از شروط طلاق توافقی به خواسته زوجه است و این شروط 12گانه در سند ازدواج، در هنگام عقد با امضای زوجین رسمیت می‌یابد.

برای ثبت و شروع طلاق، ابتدا باید دادخواست در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت و سپس به دادگاه خانواده ارجاع شود. برای سرعت بخشیدن به روند دادگاه بهتر است طلاق به همراه وکیل باشد و یا در این خصوص مشاوره ای با وکیل انجام داده شود.

 

درخواست طلاق توافقی از طرف زن و تکلیف مهریه

تحت هیچ شرایطی زن نمی تواند بدون رضایت از همسر خود و یا بدون دلیل دادخواست طلاق دهد. اما برعکس مرد هر لحظه که اراده کند می تواند به دادگاه مراجعه کرده و همسرش را طلاق بدهد. زن باید دلیل قانع کننده ای برای درخواست طلاق توافقی از شوهر خود داشته باشد. مهریه، در طلاقی که به صورت توافقی انجام می شود باید از موارد توافق شده بین زوجین باشد. زوجه می تواند طبق میل خود کل مهریه یا بخشی از آن را بذل کند یا کل مهریه را مطالبه نماید. در واقع طلاق توافقی به معنی بخشیدن کل مهریه نیست!

اما اگر درخواست طلاق توافقی از طرف زن باشد؛ گرفتن کل مهریه امکان پذیر نیست، زیرا اگر طرفین برای طلاق و پایان دادن به زندگی مشترک به توافق رسیده باشند زوج می تواند مهریه را بهانه قرار داده و از طلاق دادن زن خوداری کند. در این صورت اگر زن می خواهد تماما مهریه خود را دریافت کند طلاق توافقی گزینه مناسبی نخواهد بود. مهریه در طلاق توافقی از جمله حقوق زن می باشد که از لحظه نکاح می تواند آن را طلب کند.

 

مواردی که از نظرقانون مدنی زن می تواند درخواست طلاق بدهد:

1-پرداخت نکردن نفقه توسط همسر

ناتوانی شوهر در پرداخت نفقه یکی از مواردی است که براساس آن زن می تواند درخواست طلاق توافقی بدهد. تا زمانی که زن در عده مرد است مرد موظف به پرداخت اش به زن است مگر اینکه برای طلاق توافقی، زوجین بین خود توافق کرده باشند که نفقه ای پرداخت نشود. نفقه درصورتی به زن تعلق نمی گیرد که زندگی مشترک آن ها شروع نشده باشد و هم چنان زن باکره است. اگر مرد به زن حق طلاق داده و یا یکی از شرایط 12 گانه  موجود در سند ازدواج را داشته باشد زن می تواند دادخواست طلاق بدهد و نفقه دریافت کند. اما اگر حق طلاق نداشته باشد فقط می تواند نفقه دریافت کند. اگر در دوره زندگی مشترک، زن نفقه خود را دریافت نکرده باشد، مرد موظف است نفقه چند سال گذشته را نیز همراه با نفقه حال وآینده زن پرداخت کند.

 

2- حضور نداشتن شوهر

برپایه قانون مدنی، اگر چهارسال تمام اثری از مرد نباشد و غایب مفقودالاثر باشد زن او می تواند درخواست طلاق بدهد. دادگاه زمانی می تواند حکم طلاق را ارایه کند که بعد از دریافت دادخواست طلاق توافقی از سوی زن، زوجه در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران و یا یکی از روزنامه های محل، سه بار پشت سرهم و هر کدام به فاصله یک ماه، آگهی کند و اشخاصی هم که امکان دارد شخص غایب را ببیند یا خبری از او داشته باشد دعوت نماید تا به دادگاه اطلاع دهد. با توجه به غیبت ثابت شده زوج، دیگر نیازی به ارجاع به داوری در اختلافات خانوادگی نیست و این مورد منتفی می شود. اما دادگاه وظیفه دارد تکلیف حقوق مالی زن و حضانت فرزندان را مشخص کند.

 

3-عسر و حرج

عسر و حرج در قانون عبارت است از شرایطی که ادامه زندگی برای زن را با مشقت و دشواری همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد. طلاق به دلیل عسر و حرج، طلاق خلع است که براساس تشخصی دادگاه، زن باید مقداری از مهریه خود را ببخشد. عسر و حرج یکی از مهمترین دلایل طلاق توافقی از سوی زن است.

دلایل عسر وحرج عبارتند از:
  • ترک زندگی زناشویی توسط شوهر به مدت شش ماه متوالی از سال یا نه ماه به صورت متناوب
  • اعتیاد داشتن شوهر به مشروبات الکلی و مواد مخدر طوری که زندگی زناشویی برای زن دشوار شده باشد
  • اگر شوهر برای مدت ۵ سال یا بیشتر به حبس محکوم شده باشد
  • اگر مرد در زندگی زناشویی بدرفتاری و ظرب و شتم داشته باشد
  • مبتلا بودن شوهر به بیماریهای لاعلاج که درمان آن مشکل باشد
  • ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت و اجازه زن
  • بچه دار نشدن شوهر در طول زندگی مشترک

موارد فوق تنها برخی از نمونه های عسر و حرج است .موارد دیگری هم هستند که زندگی را برای زوجه مشکل و سخت می‌کند. نکته‌ی بسیار مهم این است که تشخیص عسر و حرج زن با قاضی دادگاه است و ممکن است قاضی شرایط دیگری غیر موارد فوق را به عنوان عسر و حرج زن تشخیص دهد و به استناد از آن گواهی عدم امکان سازش صادر کند.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست طلاق توافقی:

  • شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • عقدنامه یا رونوشتی از آن
  • گواهی عدم بارداری زن یا در صورت باکره بودن، گواهی بکارت او
  • توافقنامه کتبی موضوعات توافق شده بین زوجین و امضای طرفین
  • ارائه گواهی عدم سازش که از سوی مراکز مشاوره طلاق دریافت می‌شود

موارد بالا مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی هستند که در صورت اشکال در هر کدام باعث به تاخیر افتادن طلاق خواهد شد.

 

شرایط طلاق توافقی:

  • حضور زوجین در دفتر وکیل
  • تکمیل فرم طلاق توافقی و توافق بر موضوعات حقوقی مالی و غیرمالی
  • اعطای وکالت به وکیل
  • در صورت حضور نداشتن شوهر، زوجه بایستی وکالت طلاق داشته باشد

مراحل طلاق توافقی:

  • بدون حضور زوجین در مراحل دادرسی
  • طلاق توافقی در 10 روز کاری (تضمینی)

نکته: صفر تا 100 طلاق توافقی بدون حضور زوجین در دادگاه و جلسات مشاوره؛ در مدت زمان ۱۰ روز کاری توسط 2 وکیل پایه یک دادگستری به ازای هر موکل انجام خواهد شد.

نکته: تمامی مشاوره های حقوقی و جلسات دادگاه پرونده شما؛ توسط خود وکیل انجام می شود و شما همواره با وکیل در ارتباط هستید.

 

 

درخواست طلاق توافقی از طرف زن چقدر زمان می برد؟

مدت زمان طلاق از طرف زن، به مواردی مثل، استفاده از یک وکیل طلاق توافقی با تجربه و عدم اعتراض زوج و توافق بین زوجین بستگی دارد که تاثیر مهمی در مدت زمان طلاق دارد. درخواست طلاق توافقی از طرف زن، مانند دیگر دادخواستها باید سه مرحله را پشت سر بگذارد. اگر در هر یک از این مراحل هر کدام از زوجین اعتراضی داشته باشند، زمان صدور رای عدم امکان سازش برای اجرای حکم طلاق توافقی افزایش می یابد.

 

برخلاف نظر برخی از مردم، طلاق امری برای لطمه زدن به زن نیست بلکه راهی است که اگر زوجین دیگر نتوانستند به مشکلات خود در زندگی مشترک پایان دهند و با ادامه زندگی و درکنار هم ماندن به هم آسیب می زنند با امر طلاق به زندگی مشترکشان خاتمه بدهند.

دادخواست طلاق از طرف زوجه روندی طولانی است و بایستی زوجه بتواند شرط را در دادگاه اثبات کند. برای طی این روند وجود وکیل پایه یک دادگستری در کنارتان، برای انتخاب مسیر کوتاه طلاق حائز اهمیت است.

توجه: مدت زمان طلاق توافقی توسط وکیل در دفتر حقوقی وکیل پایتخت حدود ۱۰ روز کاری می باشد.

یلدا مرادخانیمشاهده نوشته ها

Avatar for یلدا مرادخانی

من نویسنده مسائل حقوقی تحت وب هستم. حدود 3 سالی است که در کار تولید محتوا برای وکالت هستم و کار من تولید محتوا یونیک و در عین حال موثر برای سایت وکیل پایتخت است. اگر در مقاله های من پاسخ سوالتان را گرفته اید لطفا نظرتان را درباره اش در قسمت دیدگاه بیان کنید یا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *