5/5 - (6 امتیاز)

در طلاق توافقی، زوجین می توانند به صورت توافقی نسبت به موضوعات مورد اختلاف تراضی نمایند. اولین گام برای اقدام به طلاق توافقی این است که زوجین متن طلاقنامه توافقی بر سر مسائل مالی و غیرمالی را صورتجلسه می‌کنند. در زیر نمونه توافقنامه طلاق توافقی را هم به صورت متنی و هم با یک عکس برایتان آوردیم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید. در توافقنامه طلاق توافقی به مهریه، نفقه زوجه، نفقه فرزندان، حضانت و حق سرپرستی فرزندان، جهیزیه و اجرت المثل ایام مشترک اشاره می‌شود. در صورتی که توافقنامه طلاق توافقی در حکم دادگاه قید گردد، رسمیت می یابد. البته این نکته حائز اهمیت است که هرگاه براساس این توافقنامه منعقده، گواهی عدم امکان سازش از سوی مراجع ذی صلاح صادر گردد و این گواهی به هر دلیلی از درجه اعتبار ساقط گردد، کلیه توافقاتی که در گواهی عدم امکان سازش و طبق توافقات قبلی رسمیت یافته است ملغی و بی اثر می گردد.

نمونه-توافقنامه-طلاق-توافقی

نمونه توافقنامه طلاق توافقی (‌متن طلاقنامه توافقی‌)

بنام خدا

قرارداد حاضر فی مابین آقای…….. فرزند……. به شماره شناسنامه……… و شماره ملی ……. به نشانی ……………… و شماره تماس….. و سرکار خانم…… فرزند……. به شماره شناسنامه…….. و شماره ملی…….… به نشانی ……………… به شرح مواد آتی منعقد گردید.

• مهریه:
سرکار خانم…… تعداد……… سکه از مهریه خود را در قبال اجرای صیغه طلاق به آقای….. بذل می نماید و حق رجوع به مابذل را از خود سلب و ساقط می نماید.
توافق گردید آقای………. جمعاً مبلغ………. به سرکار خانم…….. به عنوان مهریه/ نفقه/ اجرت المثل «عنوان دقیق حقوق مالی که مقرر است به زوجه پرداخت شود» پرداخت نماید؛ که در همین خصوص مبلغ………..… به عنوان پیش پرداخت در دفتر ازدواج و طلاق و ماهیانه مبلغ….. به شماره حساب/ شماره کارت…………….. واریز نماید.
نکته: بذل مهریه می تواند نسبت به تمامی آن و یا نسبت به بخشی از آن باشد و زوجه الزامی به بذل کل مهریه خود در قبال اجرای صیغه طلاق ندارد.

• جهیزیه:
سرکار خانم…………… جهیزیه خود را مسترد نموده/ مسترد می نماید/ ادعایی در خصوص جهیزیه ندارد/ مبلغ………….. بابت جهیزیه و در قبال اجرای صیغه طلاق می گیرد.

• نفقه:
سرکار خانم…………… در خصوص نفقه گذشته، حال و آینده و همچنین در خصوص اجرت المثل، و در قبال اجرای صیغه طلاق ادعایی ندارد/ نفقه خود را به مبلغ………… طبق پرنده کلاسه…. دریافت می نماید/ نفقه و اجرت المثل خود را دریافت نموده و پس از اجرای صیغه طلاق ادعایی در این خصوص ندارد.

• حضانت فرزندان:
در خصوص فرزندان مشترک به نام های……… و………، فرزندان تحت حضانت پدر/ مادر می باشند و می توانند در هر هفته و در روزهای ۵ شنبه و جمعه یا… از ساعت….. الی ….. با پدر/ مادر خود در ………… ملاقات داشته باشند.

• نفقه فرزندان:
نفقه فرزندان طبق توافق برای هرکدام مبلغ………… و جمعاً…… …….تعیین گردید که با توجه به شرایط موجود در هر سال ۱۰درصد به مبلغ اضافه می گردد و آقای………… مکلف است در هر ماه این مبلغ را از طریق کارت به کارت به شماره کارت …………. و یا از طریق بانک به شماره حساب……………. واریز نماید و ادعای پرداخت از سوی آقا بدون وجود فیش به هیچ عنوان پذیرفته نخواهد شد.

نکته: در خصوص افزایش نفقه نیز می توان یک شخص مشخص را به عنوان داور مشخص نمود.
طرفین در قبال اجرای صیغه طلاق کلیه پرونده های حقوقی و کیفری مطروحه نسبت به یکدیگر را در قبال اجرای صیغه طلاق مختومه می‌نمایند. «نام برده شود به اضافه شماره پرونده و شعبه»

 

امضاء و اثر انگشت زوج                       امضاء و اثر انگشت زوجه                           امضاء‌‌شاهد         امضاء‌شاهد

 

قاعده نوشتن توافقنامه‌ی در طلاق توافقی

برای اینکه توافقنامه زوجین قانونی و معتبر و قابل اجرا باشد، موقع نگارش آن تعدادی قاعده باید رعایت شود:

  • هر دو زوج باید در حین نگارش حضور داشته باشند
  • هر دو تمام دارایی‌های خود را به طور کامل قید کنند. (املاک و درآمد)
  • تمام شرایط مذکور متن طلاقنامه توافقی را بدانند.
  • اجازه دهند تا توافقنامه به صورت عادلانه تنظیم شود.
  • هر دوی زوج باید توافقنامه رو در حضور وکیل یا شاهد امضا کنند.

نکته:  این توافقنامه ضمیمه پرونده می شود و بهتر است زوجین یک نسخه از آن کپی گرفته و نزد خود نگه دارند.

 

حضور یک وکیل در تنظیم توافقنامه طلاق توافقی چقدر موثر است؟

هر یک از زوجین می‌توانند یک وکیل متخصص در دعاوی خانواده استخدام کنند. وکیل می‌تواند در شناخت حقوق زوجین کمک بسزایی داشته و تصمیمات آنها عاری از هرگونه احساساتی باشد. بسیاری از زوجین تمایلی به بحث در مورد شرایط توافقنامه طلاق ندارند و حضور وکیل می‌تواند نقش مهمی در حفظ آرامش زوجین هنگام تنظیم نمونه‌ای توافقنامه طلاق توافقی ( متن طلاقنامه توافقی ) داشته باشد.

به غیر از وکیل؛ یک مشاور، یک روانشناس یا هر متخصص در زمینه‌ی حقوق خانواده نیز می‌تواند در نگارش توافقنامه، زوجین را یاری رساند. این افراد با زوجین صحبت کرده و به آن‌ها کمک می‌کنند تا تصمیماتی بگیرند که برای هر دوی آنها قانونی و مفید باشند.

حضور یک نفر بعنوان واسطه، می‌تواند باعث مرور اختلافات گذشته زن و شوهر و به تنش کشیدن جلسات نشود، چرا که در طلاق توافقی هدف نهایی رسیدن به یک طلاق توافقی می‌باشد. با داشتن وکیل، تاثیر احساسات در تصمیم‌گیری‌ها از بین رفته و شرایط طلاق با دقت بیشتری مشخص می‌شود.

 

جهت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل متخصص طلاق توافقی به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

 

وکیل پایتختمشاهده نوشته ها

Avatar for وکیل پایتخت

وکیل پایتخت، به عنوان یکی از معتبرترین سایت های حقوقی توانسته اعتماد مردم را جذب کند و آماده پذیرش وکالت در زمینه حقوقی، کیفری، ملکی، خانواده، امورثبتی، دعاوی بین المللی، مهاجرت و..می باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *