4.9/5 - (30 امتیاز)

در طلاق توافقی اولین سوالی که از وکیل پرسیده می‌شود اینست که “طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟” مدت زمان طلاق توافقی به حضور وکیل، نوع دادخواستی که وکیل مطرح می کند، روند کار هر دادگاه خانواده و از همه مهمتر نحوه رسیدگی قاضی به پرونده طلاق توافقی بستگی دارد. رویه رسیدگی به پرونده‌های طلاق توافقی در شهرهای مختلف ایران متفاوت بوده و بستگی به محاکم قضایی آن شهر دارد.

به‌طور کلی به 2 حالت می‌توان مدت زمان طلاق توافقی را به چالش کشید:

  • حضور وکیل:در صورتی که زوجین تصمیم جدی و مصمی برای جدایی و طلاق گرفته اند، با مراجعه به دفتر وکیل پایتخت و به کمک وکلای این تیم می توانند در مدت 10 الی 20 روز کاری، بدون هدر دادن زمان و روزهای زندگی شان، حکم طلاق خود را از دادگاه دریافت کنند.
  • بدون حضور وکیل: بدون گرفتن وکیل برای طلاق توافقی، خود زوجین بایستی توافقنامه مالی و غیرمالی نوشته و کل روند و مراحل ثبت دادخواست را شخصا طی کنند. همچنین زوجین موظف به شرکت در جلسات مشاوره اجباری، جلسات دادگاه، و در نهایت حضور در محضر برای ثبت طلاق هستند. که معمولا این پروسه 3 ماه طول می کشد.

 

مدت زمان طلاق توافقی در حالت عادی چقدر طول می‌کشد؟

شعبه ای که زوجین برای طلاق توافقی به آن مراجعه می‌کنند براساس نظر قاضی آن شعبه، مدت زمان اجرای طلاق توافقی ممکن است متغییر باشد.بعضی اط این قضات بر این باورند که اگر زمان طلاق توافقی طولانی شود، امکان دارد زوجین از تصمیم خود باز گردند و تصمیم به ادامه زندگی بگیرند.

بعد از ثبت نام در سامانه ثنا، برای مشاوره زوجین به مراکز مشاوره معرفی می‌شوند جلسات مشاوره معمولا 1 تا 5 جلسه است البته تعداد جلسات مشاوره به شرایط زوجین و مرکز مشاوره بستگی دارد که این مدت زمان ممکن است تا 45 روز طول بکشد. بعد از جلسات مشاوره اگر زوجین همچنان تصمیم به جدایی داشتند گواهی عدم انصراف برایشان از سوی مرکز مشاوره صادر می‌شود و با تحویل این گواهی به دفتر الکترونیک قضایی، دادخواست طلاق توافقی ثبت و به دادگاه ارجاع می‌شود. دادگاه بعد از بررسی دادخواست، رای طلاق توافقی را صادر و زوجین مدت 3 ماه فرصت دارند تا به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه و نسبت به جاری شدن صیغه طلاق اقدام نمایند. بعد از سه ماه این گواهی فاقد اعتبار بوده و باید تمام مراحل مجددا طی شود. بنابراین اگر طلاق توافقی بدون وکیل و به وسیله خود زوجین ثبت و اقدام شود معمولا حدود 3 الی 4 ماه زمان خواهد برد ولی اگر با داشتن وکیل این اقدامات انجام شود طلاق توافقی در مدت 1 ماه به نتیجه می‌رسد.

 

مدت زمان طلاق توافقی در تهران به چه عواملی بستگی دارد؟

طلاقی که هر دو طرف برسر آن به توافق رسیده باشند طلاق توافقی نامیده می‌شود که نسبت به طلاق از سوی زوج یا زوجه به صرفه‌تر و نسبتا سریع انجام می‌شود. در پرونده طلاق توافقی در شهرهای بزرگ مثل تهران هزینه و زمان به نتیجه رسیدن پرونده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم است به همین دلیل زوجینی که قصد طلاق دارند با توافق همدیگر تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند تا هم در هزینه و هم زمان صرفه جویی کنند. حال این سوال پیش می‌آید که مدت زمان طلاق توافقی در تهران چگونه است؟ در پاسخ باید گفت که این پروسه زمانی در تهران با شهرستان متفاوت است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. زمان طلاق توافقی در تهران بسیار کوتاه‌تر است اما این زمان بسته به اینکه شما چه موقع اقدام به ثبت طلاق توافقی می‌کنید مهم است. شعبات دادگاه خانواده تهران هر کدام دارای رویه خاص برای پیشبرد طلاق توافقی دارند مثلا بعضی شعبه‌ها در زمانی که از پیش تعیین کرده اند و در مدت زمان کمتری به پرونده رسیدگی و رای را صادر می‌کنند اما برخی دیگر از قضات وقت رسیدگی به پرونده داده و در زمان اعلام شده طرفین یا وکلای آنها را برای رسیدگی دعوت می‌کنند. معمولا از بیست و پنجم هر ماه تا اول ماه بعد پرونده های مربوط به طلاق توافقی ثبت می‌شود تا زمان رسیدگی به آن برسد اگر پرونده ای بعد این مدت ثبت شود معمولا برای رسیدگی حدود 2 الی 3 ماه باید در حال انتظار باشد.

 

عوامل موثر در مدت زمان طلاق توافقی

پس از توضیح در مورد مراحل طلاق توافقی و اینکه چقدر زمان می‌برد حال نوبت عوامل تاثیرگذار بر روی طلاق توافقی می‌رسد دانستن اینکه چه عواملی باعث کوتاه یا بلند شدن مدت زمان طلاق توافقی می‌شود در روند پرونده بسیار مهم است چون این موارد تاثیرگذار باعث می‌شود که فرد با آگاهی و دانش نسبت به طلاق توافقی و راهکارهای کوتاه کردن زمان آن اقدام به طلاق نماید.

مشاوره اجباری طلاق توافقی:

تمام زوجینی که تصمیم به طلاق گرفته و با توافق همدیگر اقدام به طلاق می‌کنند پس از مراجعه به دادگاه حتما باید به مراکز مشاوره معرفی و دوره مشاوره را سپری کنند و اگر بعد از جلسات مشاوره همچنان قصد طلاق داشتند گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی از مرکز مشاوره صادر و به دادگاه ارائه می‌شود. از آذر ماه سال 1397، با اجباری شدن مشاوره قبل از طلاق، طلاق توافقی تبدیل به طلاقی سخت و زمانبر شده است چون زوجینی که تصمیم به طلاق توافقی دارند باید 5 جلسه مشاوره  45 روزه را طی نمایند تا بتوانند گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی را دریافت نمایند. حائز اهمیت است که حضور در جلسات مشاوره اجباری بوده و برای طلاق توافقی زوجین باید در جلسات شرکت کنند عدم شرکت در جلسات مشاوره یا عدم حضور زوج دراین جلسات به معنی انصراف از درخواست مشاوره طلاق توافقی محسوب و مشاور در این موارد گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی که لازمه ی ادامه روند طلاق است، را صادر نمی‌کند.

داشتن حق طلاق از طرف زوج:

حق طلاق داشتن از نظر حقوقی به این معنا می‌باشد که زوج در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی، به زوجه وکالت در طلاق بدهد یعنی مرد اجازه این را می‌دهد که زن به جای او در تمامی مراحل اداری و قضایی حضور داشته و نیازی به اجازه، امضا و حتی حضور مرد در مراحل طلاق نداشته باشد. حق طلاق می‌تواند یکی از شروط ضمن عقد بوده و حتما باید به صورت بلاعزل باشد. اگر وکالت در طلاق زوجه کامل باشد، در مدت زمان کوتاهی درخواست طلاق توافقی صادرخواهد شد. بعد از این مرحله، زوجه در مدت سه ماه می‌تواند با در دست داشتن حق وکالت در طلاق و حکم صادره از سوی دادگاه، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه و نثبت به ثبت طلاق توافقی اقدام نماید.

حضور وکیل طلاق توافقی:

اگر زوجین تصمیم به جدایی دارند و می‌خواهند در کمترین زمان ممکن طلاق توافقی بگیرند، بهتر است وکالت پرونده خود را به یک وکیل خبره و آگاه بسپارند چونکه وکیل متخصص، آشمایی کاملی با پروسه طلاق توافقی دارد و در حقیقت وکیل، اینکار را با سرعت و دقت بیشتری نسبت به خود فرد انجام می‌دهد. وکیل قبل از اقدام و ثبت دادخواست، توافقات و شرایط زوجین را بررسی کرده و بعد از نتیجه گیری از توافقات، آنها را مکتوب و دادخواست طلاق توافقی را تنظیم و به مراجع قضایی ارجاع می‌دهد. با حضور وکیل در پرونده طلاق توافقی دیگر نیازی به مراجعه حضوری و حاضر شدن زوجین در جلسات مشاوره و رسیدگی به پرونده نیست و تمامی مراحل قانونی پرونده طلاق توافقی به کمک وکیل انجام خواهد شد. ناگفته نماند که سپردن کار به یک وکیل خبره و آگاه تا حد زیادی باعث کاهش مدت زمان طلاق توافقی می‌شود.

 

 طلاق توافقی با حضور وکیل چقدر طول می کشد؟

طلاق یکی از سخت‌ترین مراحل زندگی زناشویی است و علاوه بر مسائل و مشکلات مالی، مشکلات روحی و روانی زیادی نیز به همراه دارد. اگر زن و شوهر در دوران زندگی مشترک کلی خاطره تلخ از یکدیگر داشته باشند؛ بخصوص زوجه‌ای که گرفتار بداخلاقی و خشونت همسرش بوده؛ مسلما با دیدن یکدیگر در مراحل طلاق توافقی و تجدید خاطرات تلخ، آسیب روحی بیشتری خواهد دید. در این شرایط و برای حفظ آرامش خود بهترین کار اعطای وکالت به وکیل دادگستری است. با وجود وکیل دیگر نیازی به مراجعه حضوری و حاضر شدن زوجین در جلسات رسیدگی به پرونده نبوده و تمام پروسه قانونی توسط وکیل هر یک از آنها به انجام می‌رسد. مزیت اصلی وجود وکیل صرفه جویی در زمان است. آیا می‌دانید طلاق توافقی با وکیل چقدر زمان میبرد؟ یک وکیل طلاق توافقی با تجربه و کاربلد می‌تواند در بازه زمانی کمتر از 1ماه حکم عدم امکان سازش شما را از دادگاه دریافت نماید.

مدت زمان طلاق توافقی با وکیل:

  • بدون حضور زوجین در مراحل دادرسی
  • طلاق توافقی با جلسات مشاوره تقریبا یک‌ماه
  • طلاق توافقی بدون شرکت در جلسات مشاوره در 20روز کاری

تمام مراحل طلاق توافقی از ثبت دادخواست تا حضور در دفتر طلاق برای ثبت رسمی طلاق، به مدت کمتر از یک ماه طول می‌کشد. شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که با وجود اجباری شدن جلسات مشاوره که خود آن 45 روز طول می‌کشد؛ چطور امکان دارد مدت زمان طلاق توافقی با وکیل فقط 10 روز کاری یا حداکثر یک ماه زمان ببرد؟ اگر زوجین در جدایی و قطع زندگی زناشویی مصمم باشند، وکیل خانواده بنا به صلاح زوجین در طرح دادخواست طلاق حساسیت به خرج داده و به گونه‌ای این دادخواست را مطرح می‌کند که دیگر نیازی به حضور زوجین در جلسات مشاوره نباشد که این خود سبب کاهش مدت زمان طلاق توافقی می‌شود. همچنین با شناختی که دفتر حقوقی وکیل پایتخت از دادگاه‌های خانواده، قضات، سلایق و منش آن‌ها دارد (براساس تجربه کاری، تخصصی وکیل پایتخت در زمینه طلاق تواققی) دقیقا اطلاع دارد که این دعوی را در کدام دادگاه خانواده مطرح کند تا زودتر اینگونه پرونده‌ها به نتیجه برسند.

شرایط طلاق توافقی با حضور وکیل:

  • حضور زوجین در دفتر وکیل
  • تکمیل توافقنامه طلاق توافقی به امضای زوجین
  • اعطای وکالت به وکیل
  • انجام تمام مراحل طلاق توافقی توسط وکیل
  • به ازای هر موکل یک وکیل اتخاذ می‌شود و امکان گرفتن یک وکیل برای هر دو طرف نمی‌باشد.

نکته: در صورت داشتن حق طلاق از طرف زوج و حضور نداشتن زوج در جلسه مشاوره و قرارداد با وکیل، حتما زوجه بایستی وکالت طلاق از زوج را داشته باشد در غیر اینصورت حضور زوج نیز اجباریست.

 

 طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان میبرد؟

برخی زوجین بنا به شرایطی که دارند، مایل‌اند تمام مراحل طلاق توافقی را خودشان و بدون وکیل طی کنند. با این شرایط و بدون داشتن وکیل، طلاق توافقی حداقل 60 روز و حداکثر 90روز (3ماه) زمان می‌برد. یکی از زوجین و یا هر دوی آن‌ها باید در سامانه مداخله در طلاق مرکز بهزیستی ثبت‌نام نمایند و پس از وارد کردن مشخصات خود و همسرشان برای مشاوره در یکی از مراکز بهزیستی وقت بگیرند.

  • حضور زوجین و شرکت در تمامی جلسات مشاوره الزامی است و بدون حضور در جلسات مشاوره، صدور گواهی عدم انصراف از طلاق و پس از آن ثبت دادخواست طلاق و در نهایت اخذ رای دادگاه امکانپذیر نخواهد بود.
  • پس از شرکت در جلسات مشاوره، گزارشی از سوی مراکز مشاوره به دادگاه مبنی بر عدم توافق زوجین ارائه می‌شود که این گزارش به گواهی عدم انصراف از طلاق معروف است.

تعداد جلسات مشاوره اجباری بهزیستی 5جلسه است و بنا به صلاحدید روانشناس جلسات، تعداد و فاصله میانی آنها برای هر زوجی متغیر است. حضور در جلسات مشاوره مستقیما بر مدت زمان طلاق توافقی تاثیر دارد و کاهش یا افزایش این جلسات و فاصله میانی آن‌ها، زمان ثبت طلاق نیز جابجا می‌شود.

بعد از طی این مرحله، زوجین ابتدا در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و سپس دادخواست خود را در دفاتر قضایی ثبت می‌کنند و در تاریخ ارسالی از سمت دادگاه خانواده در جلسه رسیدگی شرکت کرده و در طی یک یا دو جلسه قاضی حکم هدم امکان سازش را صادر می‌کند و زوجین با این حکم می‌توانند طلاق خود را ثبت کنند. طی تمام این مراحل بعد از جلسات مشاوره، تقریبا 2 ماه زمان میبرد. طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان میبرد؟ سه ماه!

 

مدت زمان طلاق توافقی در دوران عقد و دوران بارداری:

اگر طرفین در حالات خاصی باشند، یعنی زوجین در دوران عقد و نامزدی باشند یا زوجه باردار باشد چه می‌شود؟ طلاق توافقی در دوران عقد چقدر زمان میبرد؟ طلاق توافقی در دوران بارداری چقدر زمان میبرد؟ مدت زمان طلاق توافقی در دوران عقد یا بارداری زوجه با شرایط معمولی هیچ فرقی ندارد و پاسخ این سوالات دقیقا پاسخ سؤال، “طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟” است.

تنها موردی که برای طلاق توافقی در دوران عقد مطرح می‌شود باکره بودن یا باکره نبودن زوجه برای مشخص شدن مقدار مهریه است. در صورت باکره بودن گواهی سلامت بکارت صرفا از طرف پزشکی قانونی نیز به مدارک مورد نیاز پرونده افزوده می‌شود. مدت زمان طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی می تواند بین 20 روز کاری تا 3 ماه زمان ببرد که باز هم این شرایط به وجود وکیل خبره و باتجربه در کنار طرفین بستگی دارد.

برخی از افراد بر این گمانند که زوجه باردار نمی‌تواند طلاق بگیرد یا در صورت تقاضای طلاق توافقی این دادخواست رد می‌شود، که اصلا اینگونه نیست. دریافت گواهی عدم بارداری صرفا بخاطر این است که در صورت بارداری تکلیف حضانت و سرپرستی طفل مشخص شده و این موارد به متن توافقنامه زوجین اضافه شود. در این نوع پرونده‌ها، عده طلاق توافقی تا پایان دوران بارداری ادامه دارد و زوجه تا اتمام این مدت عده نمی‌تواند با شخص دیگری ازدواج کند. اما این مدت عده هیچگونه تاثیری بر روی مدت زمان طلاق توافقی ندارد.

مدت زمان طلاق توافقی در دوران بارداری نیز همانند بقیه موارد بین 20 روز کاری الی 3 ماه می باشد. که علت این متفاوت بودن تعداد روزها را دقیقا در مقاله ذکر کردیم.

 

وکیل طلاق توافقی چه تاثیری در کاهش مدت زمان سپری شدن روند طلاق توافقی دارد؟

  • در صورت گرفتن وکیل الزامی به حضور هیچ یک از موکلین در جلسات دادگاه نیست، بنابراین موکل از لحاظ شغلی یا حیثیتی؛ که ممکن است برای برخی از افراد بدلیل حضور در دادگاه خانواده محتمل شود، آسیب نمی‌بیند.
  • کاهش اضطراب و تنش زوجین در حین طلاق؛ به‌خصوص آن دسته از افرادی که در زندگی مشترک زناشویی دچار خشونت و برخوردهای فیزیکی بوده‌اند، که با ملاقات دوباره همدیگر ممکن است تمام آن خاطرات تلخ دوباره برایشان تداعی گردد.
  • طلاق توافقی از سریع‌ترین روش‌های طلاق است اما ممکن است در صورت عدم آگاهی و تجربه و تخصص طرفین هفته‌ها، ماه‌ها به طول انجامد، و طرفین را متحمل مشکل جدیدی از قبیل هدر دادن وقت کند. بدون شک هر چقدر این مدت افزایش یابد بار هزینه‌ای پرونده برای طرفین نیز بیشتر خواهد شد. برای سرعت بخشیدن به روند طلاق توافقی می توان از حضور بهترین وکیل در تهران استفاده کرد.
  • با اینکه داشتن وکیل کاملا اختیاریست اما بهتر است بدانید که وجود وکیل خبره در کیفیت پرونده و حفظ حقوق موکل (علی الخصوص زوجه) و همچنین در کاهش مدت زمان طلاق توافقی، کاهش هزینه طلاق توافقی کاملا مؤثر است.

یلدا مرادخانیمشاهده نوشته ها

Avatar for یلدا مرادخانی

من نویسنده مسائل حقوقی تحت وب هستم. حدود 3 سالی است که در کار تولید محتوا برای وکالت هستم و کار من تولید محتوا یونیک و در عین حال موثر برای سایت وکیل پایتخت است. اگر در مقاله های من پاسخ سوالتان را گرفته اید لطفا نظرتان را درباره اش در قسمت دیدگاه بیان کنید یا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.!

3 Comments

  • سلام
    آیا گرفتن طلاق توافقی توسط وکلای پایتخت بدون شرکت در جلسات مشاوره، واقعا امکان پذیر هست ؟
    چون همسرم راضی به طلاق توافقی هست ولی حاضر به شرکت در جلسات مشاوره نیست.

  • سلام.میخواستم بدونم اگر بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش هنگام امضای دفتر طلاق، همسرم به دفترخونه طلاق نیاد چه اتفاقی می افته؟ آیا صیغه طلاق بدون امضای همسرم جاری میشه یا نه؟

    • سلام.در صورت عدم حضور زوج، اخطار برای ایشان ارسال میشود و در صورت عدم حضور مجدد ایشان، صیغه طلاق به صورت غیابی جاری و به ایشان اطلاع داده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *