4.6/5 - (14 امتیاز)

یکی از سوالات مهمی که در طلاق توافقی به ذهن می‌رسد مسئله مهریه است. همانطور که در مقالات قبلی گفته شد طلاق توافقی یکی از آسان‌ترین و سریعتر نوع طلاق است. در طلاق توافقی زوجین بر سر تمام امور زندگی مثل امور مالی و غیر مالی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و جهیزیه به توافق رسیده و دادگاه نیز براساس مفاد توافقنامه زوجین حکم صادر می‌نماید.

 

شرایط و نحوه گرفتن مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین در تمامی مسائل حقوقی و حقیقی خود با یکدیگر توافق کرده که یکی از این مسائل موضوع مهریه و نحوه‌ی پرداخت آن است، که زوجین باید در زمینه چگونگی پرداخت آن با هم توافق داشته و عین آن توافق در دادنامه طلاق نوشته می‌شود یعنی اینکه چند عدد سکه باید پرداخت کند و در چه مدت زمانی، یا اینکه زوجه مهریه‌ی خود را در قبال طلاق به همسر خود بخشیده است.

مهمترین نکاتی که در گرفتن مهریه در طلاق توافقی باید به آن دقت کرد در زمان اجرای طلاق زوجه سعی نماید از همسر چون سندی مثل چک یا سفته به عنوان ضمانت اجرا اخذ نماید که در صورت عدم وصول مهریه در زمان تعیین شده، به استناد این مدارک زوجه بتواند درخواست مطالبه مهریه را از دادگاه نماید در غیر اینصورت اگر از بابت وصول مهریه سندی را اخذ نکرده باشد و مرد در موعد تعیین شده طبق توافقی که در گواهی عدم امکان سازش درج شده، مهریه زوجه را پرداخت نکند او می‌تواند با مراجعه به دادگاه دادخواست مطالبه مهریه را ارائه نماید.

 

طلاق توافقی در دوران عقد و مسئله مهریه

دوران عقد، فاصله ی زمانی بین عقد نکاح و شروع زندگی زناشویی است در این صورت مسئله مطالبه مهریه حائز اهمیت است که به دو حالت قابل بررسی است در حالت اول اگر بین زوجین نزدیکی کامل واقع شده باشد تمام مهریه به زوجه تعلق می‌گیرد و ولی در حالت دوم بین زوجین مسئله زناشویی واقع نشده باشد در صورت اقدام به طلاق نصف مهریه به زوجه تعلق می‌گیرد. در هر دو حالت مطالبه مهریه بستگی به توافق بین زوجین دارد که چه تصمیمی گرفته اند.

 

مطالبه مهریه بخشیده شده بعد از طلاق توافقی

تصورات جامعه ما  در زمینه طلاق توافقی بگونه ای است که بخشیدن مهریه در زمان طلاق توافقی الزامی است. در اصل چنین نیست زیرا وجود توافق بین زوجین به معنی بخشیدن مهریه و حق و حقوق نیست بلکه تصمیمی است که زوجین در مورد مهریه و نحوه پرداخت آن می گیرند که ممکن است زوجه تمام یا قسمتی از آن را به مرد بخشیده باشد. حالا اگر زوجه بعد از انجام طلاق مهریه ای را بخشیده بخواهد مطالبه کند ( اصطلاحا رجوع به مهریه بذل شده گفته می شود ) فقط زمانی امکان پذیر است که زن در عده طلاق باشد. در این مدت زوجه می تواند  مهریه ای را که بخشیده  طلب کند یا در اصلاح حقوقی رجوع کند و دوباره آن را از مرد بخواهد در این صورت این امکان برای مرد ایجاد می‌گردد که در صورت تمایل به همسر خود رجوع کند.

 

نحوه پرداخت مهریه در طلاق توافقی

همانطور که بیان شد طلاق توافقی بر پایه توافق زوجین می‌باشد در زیر به چند مورد از نحوه‌های پرداخت مهریه اشاره می‌گردد که هیچ الزامی برای پذیرش این موارد از سوی زوجین نیست و همه موارد به صورت توافقی خواهد بود.

-زوجین با هم توافق می‌نمایند که در صورت طلاق، زن تمامی مهریه خود را ببخشد در این صورت هیچ مهریه‌ای به زوجه تعلق نخواهد گرفت و همچنین نمی‌تواند هیچگونه ادعایی داشته باشد.

– زوجه بخشی از مهریه خود را در قبال طلاق به همسر خود بذل کرده و مابقی آن را دریافت نماید برای مثال اگر مهریه 120 سکه باشد زوجه 60 عدد از آن را می‌بخشد و مابقی آن را دریافت می‌نماید. که باید در مورد نحوه پرداخت مابقی مهریه نیز بین زوجین توافق صورت گیرد برای مثال کل مهریه در هنگام اجرای صیغه طلاق پرداخت شود یا بعد از آن، اقساطی باشد یا یکجا دریافت شود، اگر اقساطی است در مورد قسط‌بندی باید توافق صورت گیرد.

– مرد در شرایطی باشد که بخواهد مبلغ مهریه را به صورت ملک یا وجه نقد پرداخت کند قبل از هرگونه اقدام در دادگاه باید قیمت ملک مورد نظر را به پیمان تعداد سکه تقدیم نماید برای مثال زوجین توافق می‌کنند که مرد مبلغ 300.000.000 تومان در هنگام اجرای صیغه طلاق پرداخت نماید‌. اگر قیمت سکه 4.000.000 تومان باشد مبلغ مذکور معادل 75 سکه خواهد شد و اگر کل مهریه 150 سکه باشد در صورتجلسه داوری قید می‌گردد که زوجه مبلغ 300.000.000 تومان  مقوم به 75 عدد سکه را در هنگام اجرای صیغه طلاق دریافت خواهد نمود و مابقی آن را در قبال طلاق به مرد بخشیده است.

– زوجه کل مهریه خود را دریافت نماید که در این صورت زوجه بایستی حداقل یک یا نیم یا ربع سکه و یا مبلغی اندک را در قبال طلاق به مرد بذل نماید.

نکته مهمی که در تمامی موارد باید به آن توجه نمود این است که برای جلوگیری از دعوی در آینده بین زوجین در مورد نحوه پرداخت به توافق برسند یا اینکه در حضور یک وکیل طلاق توافقی در مورد مسئله مهریه بحث و گفتگو نمایند و بعد از تصمیم‌گیری تمامی توافقات خود را ثبت کرده و به امضای زوجین برسانند.

 

مشاوره با وکیل  در مهریه طلاق توافقی

با توجه به موارد پیش آمده این موضوع که زوجین بدون مشورت با یک وکیل مجرب مهریه را بخشیده یا آن را پرداخت کرده اند، و بعد از اتمام مراحل طلاق توافقی چون مدارک معتبری در مورد پرداخت مهریه یا دریافت آن در اختیار ندارند دچار مشکلات فراوانی می‌گردند، پس بهتر است قبل از تهیه و امضاء توافقنامه حتما با یک وکیل مهریه مشورت نماید حتی اگر به صورت مشاوره تلفنی باشد تا بتوانید با خیالی آسوده توافقات خود در مورد مهریه را امضاء نمایید و متوجه باشید که در مورد مهریه برای طلاق توافقی چه باید بکنید در صورتی که خود زوجین تمایل به شرکت در مراحل مختلف طلاق توافقی ندارند. می‌توانند از یک وکیل مجرب کمک و یاری بگیرند.

 

پرداخت اقساطی مهریه در طلاق توافقی

بعضی از زوجین در هنگام تهیه توافقنامه، توافق می کنند که مهریه به صورت اقساطی پرداخت شود. برای مثال مرد ماهیانه مبلغی را به حساب زوجه واریز کند و یا اینکه هر سال درصد مشخصی به مبلغ مهریه واریزی اضافه شود و حتی هر ماه یک سکه در قبال مهریه به زوجه پرداخت کند.

در این موارد بهترین راه مشاوره با وکیل است تا راهکارهایی مانند دفترچه اقساط مهریه و یا چک تضمین پرداخت اقساط مهریه کمک باشد برای زوجه تا بعد از طلاق با مشکل مواجه نباشد پس پرداخت اقساطی مهریه در طلاق توافقی امکان‌پذیر است و هیچگونه خللی در روند ثبت طلاق ندارد.

 


جهت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل متخصص طلاق توافقی به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

وکیل پایتختمشاهده نوشته ها

Avatar for وکیل پایتخت

وکیل پایتخت، به عنوان یکی از معتبرترین سایت های حقوقی توانسته اعتماد مردم را جذب کند و آماده پذیرش وکالت در زمینه حقوقی، کیفری، ملکی، خانواده، امورثبتی، دعاوی بین المللی، مهاجرت و..می باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *