5/5 - (1 امتیاز)

گواهی عدم بارداری در طلاق توافقی،  یکی از مدارک اصلی و لازمه جهت ثبت طلاق در دفاتر رسمی، می‌باشد. مطابق عرف دادگاه‌های خانواده، معمولا دفاتر دادگاه‌ها، زوجه را به یکی از آزمایشگاه‌های منتخب قوه قضائیه (پزشک قانونی) که مورد وثوق دادگاه می‌باشد راهنمایی نموده و زوجه را مکلف می‌نمایند که گواهی عدم بارداری را جهت اجرای صیغه‌ی طلاق به همراه داشته باشند. البته در برخی از شعبات به اظهار شخص زوجه مبنی بر عدم بارداری اکتفا نموده و گواهی عدم باردارای را از ایشان مطالبه نمی‌نمایند.

اما مطابق با ماده 31 قانون حمایت از خانواده، زوجین جهت ثبت طلاق در دفترخانه رسمی و اخذ طلاق‌نامه در دفاتر رسمی طلاق موظف هستند تا گواهی عدم بارداری رابه سردفتر ارائه دهند. ثبت طلاق بدون گواهی عدم بارداری تخلف است. سردفتر طبق قانون باید از ثبت طلاق، بدون اخذ گواهی عدم بارداری خودداری نماید، در غیراینصورت مرتکب تخلف شده است.

­­

فلسفه وجودی اخذ گواهی عدم بارداری

  • درصورت بارداری زوجه، می‌بایست در خصوص نفقه، و حضانت نوزاد نیز توافقات فی مابین زوجین به عمل آید.
  • احتمال دارد که زوجین پس از اطلاع از بارداری، از طلاق منصرف شده و به زندگی مشترک ادامه دهند که این امر موجب استحکام بنیان خانواده می‌گردد.

گواهی عدم بارداری در طلاق توافقی از کجا باید گرفته شود؟

دادگاه خانواده قبل از صدور گواهی عدم سازش زوجین باید مطمعن شود که زوجه حامله نیست. بنابراین زوجه برای معاینه توسط پزشک و گرفتن گواهی عدم بارداری به پزشکی قانونی مراجعه می کند. اسامی یک سری مراکز پزشکی قانونی که مورد تایید دادگاه می‌باشد، به زوجه داده می‌شود، تا نسبت به دریافت گواهی عدم بارداری برای ثبت طلاق توافقی اقدام کند. مدت اعتبار گواهی سه ماه از تاریخ صدور حکم می‌باشد و اگر تا پایان این مدت، زوجین یا یکی از آنها برای ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه نکند، گواهی عدم بارداری از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

 

هزینه ی اخذ گواهی عدم بارداری:

هزینه اخذ گواهی عدم بارداری در طلاق توافقی یا طلاق مبلغی بسیار ناچیز و حدود پنجاه هزار تومان است. که شما بعد از پرداخت هزینه و معاینه توسط پزشک و در صورت باردار نبودن گواهی عدم بارداری را دریافت می‌کنید.

 

در چه صورت نیازی به گواهی عدم بارداری نیست؟

در طی مراحل طلاق توافقی اگر زوجه دوشیزه یا یائسه باشد. از آنجایی که دوشیزه یا یائسه نمی‌تواند باردار شود، پس نیازی به ارائه این گواهی نیست.

 

تفاوت گواهی عدم بارداری و گواهی سلامت بکارت:

گواهی عدم بارداری و گواهی سلامت بکارت که هر دو توسط پزشک قانونی مورد بررسی قرار می‌گردند، با یکدیگر متفاوت می‌باشند. گواهی عدم بارداری شرط مهم و ضروری جهت ثبت طلاق می‌باشد.

ولی گواهی سلامت بکارت برای گرفتن طلاق ضروری نیست و با درخواست زوجه از دادگاه و معرفی ایشان به پزشک قانونی معتمد جهت تست سلامت بکارت صادر می‌شود. این گواهی طبق قانون جدید برای زوجین مفید می‌باشد، چرا که با ارائه گواهی سلامت بکارت، نام همسر از شناسنامه ی هردو زوجین، حذف می‌گردد.

محل-دریافت-گواهی-عدم-بارداری

آیا حاملگی زوجه مانع صدور طلاق توافقی می شود؟

بسیاری از موکین که برای مشاوره حقوقی یا اهدای وکالت به ما مراجعه می‌کنند این سوال رو قبل از مراجعه به پزشک برای گرفتن گواهی عدم بارداری، از ما می‌پرسند که آیا بارداری مانع طلاق می‌شود؟

که در پاسخ باید گفت حتی در صورت بارداری زوجه، طلاق توافقی صادر می‌گردد و نفقه‌ی جنین بعد از طلاق بر عهده‌ی مرد خواهد بود.

 

طلاق توافقی با حق الوکاله استثنایی و مناسب توسط وکیل خانواده:

در این روزها، به خاطر دشوار و پیچیده بودن دعاوی خانواده  و به دلیل وجود قانون حمایت از خانواده، در تمامی دعاوی حضور یک وکیل متخصص خانواده و مجرب و کار کشته کاملا ضروری است.

در صورت نیاز به وکیل متخصص خانواده و یا نیاز به تنظیم لایحه و دادخواست در دعاوی خانوادگی و همچنین مشاوره حقوقی با شماره تلفن وکیل خانواده ما تماس گرفته و یا از طریق فرم (تماس با ما) اقدام به ثبت درخواست جلسه مشاوره نمایید. ما در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.

شما با انتخاب وکیل از تیم مجرب ما، در واقع بهترین و درست‌ترین مسیر ممکن برای رسیدن به هدف را انتخاب کرده‌اید.

 


 

جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایتخت و رزرو مشاوره حضوری با شماره وکیل پایه یک دادگستری 09125370071 تماس گرفته یا به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

وکیل پایتختمشاهده نوشته ها

Avatar for وکیل پایتخت

وکیل پایتخت، به عنوان یکی از معتبرترین سایت های حقوقی توانسته اعتماد مردم را جذب کند و آماده پذیرش وکالت در زمینه حقوقی، کیفری، ملکی، خانواده، امورثبتی، دعاوی بین المللی، مهاجرت و..می باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *