4.2/5 - (11 امتیاز)

پشیمانی از طلاق توافقی احساسی است که در اکثر زوجین بوجود می‌آید. طلاق یکی از آسیب‌هایی است که صدمات زیادی برای زوجین در پی دارد. بازگشت به زندگی مشترک بعد از طلاق توافقی به ندرت اتفاق افتاده و از طرفی هم چون زوجین توافق کرده اند مانعی سر راهشان گذاشته نمی‌شود بنابراین برگشت سخت‌تر است. در بعضی موارد زوجین به این نتیجه می‌رسند که برخی از رفتارهای آنها اصولی نبوده و براساس منطق تصمیم‌گیری نشده است. نسبت به سایر طلاق‌ها، طلاق توافقی راحت‌تر به نتیجه می‌رسد چون نیازی به شاهد ندارد و به دلیل نداشتن بلاتکلیفی، طلاق زمان کمتری را طی می‌کند. به این دلیل احتمال تصمیم‌گیری آنی و پشیمانی از طلاق توافقی زیاد است. در این طلاق، بعضی افراد دچار احساسات متفاوتی می‌شوند که یکی از آن‌ها احساس پشیمانی از طلاق توافقی و دلتنگی برای زندگی گذشته است بنابراین ‌بیشتر زوجین بعد از طلاق معمولا دچار عذاب وجدان می‌شوند که چرا برای دوام زندگی مشترکشان تلاشی نکردند.

از طرفی طلاق خطرناک‌ترین تهدید برای زندگی حال و آینده فرزندان محسوب می‌شود چونکه بعد از جدایی والدین آنها به عنوان فرزندان طلاق در جامعه شناخته می‌شوند. از طرفی نیاز عاطفی فرزندان به حضور پدر و مادر در یک جا به طور کامل برطرف نمی‌شود. در این مبحث به بررسی علل پشیمانی بعد از طلاق توافقی می‌پردازیم.

 

پشیمانی زوج از طلاق توافقی

زمانی که زوجین تصمیم قطعی برای طلاق توافقی گرفتند بعد از گذراندن جلسات مشاوره، اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی می‌کنند. بعد از بررسی دادخواست طلاق توافقی توسط دادگاه، براساس قانون حمایت از خانواده، دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کند. گواهی صادر شده مدت 3 ماه اعتبار دارد که در این مدت زوجین با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق می‌توانند نسبت به جاری کردن صیغه طلاق اقدام کنند. موضوع مهمی که گاهی مشاهده می‌شود عدم حضور مرد دردفترخانه برای طلاق توافقی بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش می‌باشد.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا بدون حضور مرد صیغه طلاق جاری می‌شود یا خیر؟ در پاسخ باید گفت اگر زن وکالت بلاعزل از مرد داشته باشد، دیگر نیازی به حضور زوج در دفتر ثبت ازدواج و طلاق یا الزام او برای صیغه طلاق وجود ندارد. به عبارتی باید گفت پشیمانی زوج از طلاق توافقی با وجود وکالت بلاعزل زوجه در طلاق وجود ندارد چون حق طلاق با این وکالت به زن می‌رسد. اگر این وکالت به زن داده نمی‌شد و به هر دلیلی شوهر بعد از صدور رای دادگاه و گواهی عدم امکان سازش ممکن بود پشیمان شده و برای ثبت صیغه طلاق به دفترخانه مراجعه نکند و با این کار شوهر تمام کارهایی که در این مدت برای ثبت طلاق شده بود بی فایده می‌شود.

 

پشیمانی زوجه از طلاق توافقی

پشیمانی زوجه از طلاق توافقی آیا امکان پذیر است؟ 90 درصد از زنان بعد از طلاق دچار پشیمانی می‌شوندکه این آمار چندین سال است که تکان نخورده وثابت است این نشان می‌دهد که احساس پشیمانی از طلاق توافقی در زنان بیشتر از مردان است. طبق قانون حمایت از خانواده، طلاق از اختیارات کامل زوج محسوب می‌شود بر این اساس زوجه در طلاق اختیاری ندارد جز در مواردی که از جانب شوهر دارای وکالت بلاعزل باشد. اما اگر زنی این وکالت را نداشته باشد حتی اگر بعد از طلاق توافقی هم از انجام این کار پشیمان شود چاره ای نداشته و مجبور به قبول این واقعیت است. در توضیح باید گفت که مرد بدون حضور زن می‌تواند به دفتر ثبت طلاق و ازدواج مراجعه کرده و اقدام به جاری کردن صیغه طلاق بکند. بعد از اینکه صیغه طلاق در حضور شاهدین مرد انجام شد رابطه زناشویی بین زوجین تماما قطع می‌شود و پشیمانی زوجه از طلاق هم تاثیری در آن ندارد.

بیشتر زنان بعد از طلاق توافقی دچار تنهایی شدید می‌شوند چون به دلیل باورهای اشتباه موجود در جامعه، مردم از زنان طلاق دوری می‌کنند که این شرایط منجر به پشیمانی زنان از طلاق می‌شود. از طرف دیگر، زوجین هر دو نیاز به داشتن پشتوانه عاطفی دارند البته  زنان بیشترین تمایل نیاز عاطفی را دارا می‌باشند چونکه زن برعکس مرد که انتخاب کننده است انتخاب شونده می‌باشد و این ترس بعد از طلاق همیشه با اوست که مبادا همیشه تنها بماند. یکی از دلایل دیگر پشیمانی زوجه از طلاق، وجود فرزند است که اگر حضانت با او باشد مشکلات بیشتری در جامعه برای او پیش خواهد آمد.

 

بعد از صدور رای طلاق توافقی امکان پشیمانی وجود دارد؟

آیا بعد از صدور رای طلاق توافقی امکان پشیمانی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت بله اگر هرکدام از زوجین از طلاق پشیمان شوند ثبت طلاق در دفتر رسمی ازدواج و طلاق انجام نمی‌شود. براساس ماده 35 قانون حمایت از خانواده، اگر درطلاق توافقی زوجه پشیمان شود، زوج رای طلاق را می‌تواند یک طرفه ثبت کند اما عملا محضرخانه به درخواست زوج برای ثبت طلاق، از شعبه صادرکننده رای طلاق مشورت گرفته و معمولا دادگاه ثبت طلاق توافقی را به زمان رضایت زوجه حواله می‌کند.

سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که آیا امکان تغییر در توافقات انجام شده وجود دارد یا خیر؟ باید در پاسخ گفت بله امکان تغییر در توافقات که توسط وکیل طلاق توافقی یا خود طرفین تنظیم شده است، وجود دارد که این تغیییرات ممکن است قبل یا بعد از صدور رای عدم امکان سازش باشد.

 

پشیمانی ازطلاق توافقی قبل ازصدور رای

زوجین می‌توانند قبل از صدور رای طلاق توافقی، از طلاق منصرف شوند حتی بعد از ارسال دادخواست طلاق توافقی به دادگاه امکان انصراف وجود دارد. درصورت انصراف یکی از زوجین از طلاق توافقی قبل از صدور گواهی عدم امکان سازش، تمامی توافقات انجام شده بین زوجین و مراحل انجام شده منتفی تلقی می‌شود.

 

پشیمانی از طلاق توافقی بعد از صدور رای

در مواردی ممکن است زوج یا زوجه بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش، از تصمیم خود منصرف شوند. البته این نکته نیز مهم است که زوج پشیمان شود یا زوجه ، در صورت پشیمانی زوج و عدم حضور در دفترخانه امکان جاری کردن صیغه طلاق وجود ندارد ولی در صورت عدم حضور زوجه در دفترخانه، زوج در حضور دوشاهد می‌تواند صیغه طلاق را جاری کند.

در مواردی، پشیمانی باعث می‌شود که زوجین به یکدیگر برگردند و بعد از بازگشت به یکدیگر سعی در عدم تکرار اشتباهات سابق را دارند ولی در دسته دیگر پشیمانی به خاطر دلایل مختلف نباید باعث تکرار اشتباه و ادامه رابطه‌ای که قبلا منجر به طلاق شده، شود. حس پشیمانی اجازه فکر کردن صحیح را در این مواقع از انسان می‌گیرد در نتیجه فرد به مشاوره با افراد مجرب نظیر روانشناسان مربوطه نیاز دارد تا با بررسی علل طلاق و علل پشیمانی بعد از طلاق فرد را در جهت تصمیم‌گیری درست یاری دهند.

 


جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایتخت و رزرو مشاوره حضوری با شماره وکیل پایه یک دادگستری 09125370071 تماس گرفته یا به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

یلدا مرادخانیمشاهده نوشته ها

Avatar for یلدا مرادخانی

من نویسنده مسائل حقوقی تحت وب هستم. حدود 3 سالی است که در کار تولید محتوا برای وکالت هستم و کار من تولید محتوا یونیک و در عین حال موثر برای سایت وکیل پایتخت است. اگر در مقاله های من پاسخ سوالتان را گرفته اید لطفا نظرتان را درباره اش در قسمت دیدگاه بیان کنید یا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *