طلاق-توافقی-در-دوران-عقد

5/5 - (5 امتیاز)

طلاق توافقی در دوران عقد؛ دوران عقد یکی از دلنشین‌ترین دوران زندگی زناشویی و بیشتر برای شناخت دو طرف و خانواده‌های همدیگر است. در این دوران اکثرا زوجین نزدیکی و رابطه زناشویی ندارند. اگر در زمان عقد زوجین اختلاف داشته باشند و تصمیم به جدایی بگیرند، در طلاق (توافقی) در دوران عقد و بدون رابطه جنسی، مهریه نصف حساب می‌شود.

برای دادگاه خانواده، تصمیم و توافق زوجین در خصوص مهریه ملاک است و طلاق توافقی بستگی به توافق زوجین دارد. اگر زوجه تصمیم به بذل مهریه خود داشته باشد قاضی دادگاه به نظر ایشان احترام گذاشته و رای دادگاه را منطبق براین صادر می‌کند.

چرا زوجین در دوران شیرین عقد تصمیم به جدایی می‌گیرند؟ طلاق در دوران عقد یا دوران نامزدی به خاطر اولین تفاوت‌های زندگی به وجود می‌آید. عدم شناخت طرفین، مشکلات مالی، پنهان‌کاری یکی از طرفین، بیکاری زوج، عدم تعهد برای هر یک از قرارمدارهای اولیه زندگی، عدم اعتمادبه هم و اعتیاد و موارد دیگری سبب می‌شود تا زوجین در همان ابتدای زندگی تصمیم به جدایی بگیرند.

شاید طلاق بهترین تصمیم برای جلوگیری از داشتن یک زندگی پر از تنش و تلخ باشد.

 

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد با مراحل کلی طلاق توافقی چندان فرقی ندارد. بعد از اینکه زوجین در دوران نامزدی متوجه شدند که امکان ادامه زندگی مشترک با همدیگر را ندارند و با نظر مشترک تصمیم به طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی گرفتند و همین تصمیم اولین مرحله از طلاق است.

زوجین بعد از تصمیم به طلاق توافقی، ابتدا بایستی بر سر مسائل حقوقی از قبیل مهریه، نفقه به توافق برسند و صلاح بر این است که زوجین با حضور در دفتر وکیل طلاق توافقی توافقات خود را مکتوب نمایند. سپس درخواست طلاق توافقی خود را از طریق دفاتر الکترونیک قضایی ثبت کنند. بعد از دریافت پیامک باید به دادگاه خانواده مربوطه مراجعه کند. دادخواست طلاق توسط دادگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و زوجین برای شرکت در جلسات مشاوره خانواده به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند. اگر زوجه باکره باشد برای تایید بکارت و عدم نزدیکی، به پزشکی قانونی جهت معاینه معرفی می‌گردد. پس از استناد به مدارک بالا قاضی دادگاه خانواده رای عدم امکان سازش برای زوجین را صادر می‌کند.

پس از صدور رای دادگاه مبتنی بر عدم امکان سازش، زوجین برای ثبت رسمی طلاق توافقی به محضر طلاق و ازدواج مراجعه و با ارائه مدارک ذکر شده در بالا، طلاق خود را ثبت می کنند.

بعد از ثبت طلاق، زوجه حق رجوع به مهریه بخشیده شده را ندارد و همچنین در صورت باکره بودن زوجه، او می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و با حذف نام همسر قبلی و مهر طلاق، شناسنامه جدیدی را دریافت نماید. طی کردن تمام این مراحل طلاق توافقی و بدون حضور وکیل خانواده متخصص در کنارتان، نزدیک به سه ماه زمان می‌برد.

برای طی طلاق توافقی در مدت کمتر از 10 روز کاری و بدون حضور در جلسات مشاوره با اعطای وکالت به وکیل پایتخت با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

 

مهریه در طلاق توافقی دوران عقد

طبق قانون در دوران عقد نیز زوجین در قبال یکدیگر دارای حق‌ و حقوقی هستند و می‌توانند براساس حقوق خود رفتار کنند. یکی از مهمترین حقوق مالی که به زنان تعلق می‌گیرد، مهریه می‌باشد. براساس ماده 1082 قانون مدنی به محض عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هرگونه تصرفی که بخواهد در آن بنماید. زوجه از لحظه عقد و هر زمان که اراده کند می‌تواند مهریه را مطالبه کند و زوج نیز موظف هست تا به همسر خود مهریه معین شده را، پرداخت کند. به موجب ماده 1085 قانون مدنی زن می‌تواند انجام وظایف زناشویی را منوط به پرداخت مهریه نماید و تا زمانیکه مهریه خود را دریافت ننموده است تمکین نکند و به خانه همسر نرود.

تفاوت طلاق در دوران عقد با یک زندگی مشترک زیر یک سقف، عدم وجود رابطه جنسی و باکره بودن زوجه است که در این صورت زوجه مستحق دریافت نصف مهریه می‌باشد، اما در صورت وجود رابطه زناشویی در دوران عقد و نامزدی کل مهریه در طلاق توافقی حساب می‌شود. در هر دو حالت، یعنی باکره بودن یا باکره نبودن زوجه، اگر زوجه بخواهد که یک جدایی بدون دردسر و یک طلاق توافقی داشته باشد، می‌تواند در متن توافقنامه بخشی کل مهریه استحقاقی خود را ببخشد.

نکته: اگر زوجه در حالیکه باکره است، قبل از طلاق تمام مهریه‌ی خود را دریافت کرده باشد، در زمان طلاق باید نصف آنرا عینا (یا محاسبه قیمت آن) به شوهر بازگرداند.

برخی خانواده‌ها، در صورت باکره نبودن زوجه، سعی بر این دارند که مانع طلاق شوند حتی با وجود اختلافات اساسی بین زوجین، که در مقاله باکره نبودن زوجه در طلاق توافقی در دوران عقد به بررسی این مبحث پرداخته شده است.

 

نفقه در طلاق توافقی در دوران عقد

رایج‌ترین شرایط پرداخت نفقه در دوران عقد بدین صورت است که نیمی از مخارج بر عهده پدر زوجه و نیمی دیگر بر عهده همسر است. از دیدگاه قانون مدنی، به محض جاری شدن عقد و امضای سند ازدواج، حقوق و وظایف قانونی بر روابط زوجین برقرار می‌شود اگرچه در دوران عقد هم باشند.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی در دوران عقد

  • اصل عقدنامه زوجین یا رونوشت آن (درصورت نبود اصل عقدنامه)
  • اصل شناسنامه زن و شوهر
  • کپی کارت ملی زن و شوهر
  • گواهی عدم بارداری (در صورت داشتن رابطه زناشویی)
  • وکالت نامه محضری طلاق زوجین
  • توافقنامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه
  • نظر واحد مشاوره خانواده دادگاه
  • دریافت گواهی بکارت از پزشکی قانونی
  • یک قطعه عکس زوجه برای معرفی به پزشکی قانونی

علت درخواست طلاق توافقی از طرف زوجه در دوران عقد

برای ثبت دادخواست طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی از طرف زوجه، تنها 2 راه وجود دارد و در صورت وجود دو شرط می‌تواند ازهمسر خود جدا شود. یکی از آن ها، وجود شروط 12گانه ضمن عقد است و حتما زوج در زمان جاری شدن عقد این شروط را امضا کرده باشد. دلیل دومی که زوجه براساس آن می تواند دادخواست طلاق را ثبت کند عسر و حرج است و قبل از ثبت این دادخواست، عسر و حرج خود را در دادگاه ثبت نماید.

پس، برای ثبت دادخواست طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی از طرف زوجه دو راه وجود دارد:

  1. یکی از شروط دوازده‌گانه عقد وجود داشته باشد و همچنین زوج آن ها را امضا کرده باشد.
  2. در صورت وجود عسر و حرج، باید عسر و حرج خویش را در دادگاه ثابت نماید.

در صورت وجود یکی از شروط 12گانه عقدنامه، زن می تواند از دادگاه تقاضای صدور رای طلاق حتی در دوران عقد کند و اگر همسرش نیز به جدایی مایل باشد می‌توانند در مورد مسائل حقوقی و مالی به توافق برسند و موضوع طلاق خود را با عنوان طلاق توافقی از طرف زوجه ثبت کنند.

با وجود این شرایط، باز هم زوجین می‌توانند در مسائل حقوقی و مالی به توافق رسیده و طلاق خود را بصورت طلاق توافقی ثبت کنند.

 

درخواست طلاق توافقی در دوران عقد از طرف مرد

بر طبق ماده 1133 قانون مدنی، مرد هر وقت بخواهد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد و حق طلاق با او است. اگر قبل از ازدواج زن دارای بیماری باشد که اساس و پایه زندگی را متزلزل کند و آن بیماری را از مرد پنهان شده باشد بعنوان فریب در ازدواج، حکم طلاق صادر خواهد شد.

 

مدت زمان طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی در دوران عقد چقدر زمان میبرد؟ مدت زمان طلاق توافقی در دوران عقد بسته به برخی شرایط مثل داشتن یا نداشتن وکیل، ثبت دادخواست طلاق توافقی در کدام دادگاه و … متفاوت است. بین 10 روز کاری تا حداکثر یک ماه طول می‌کشد و تماما به مهارت و تجربه وکیل شما بستگی دارد. اگر وکیل در این زمینه تخصص کافی را داشته باشد و جز بهترین وکیل تهران براساس تجربه باشد، می‌تواند در عرض حداکثر 15 روز و بدون حضور در جلسات مشاوره، طلاق توافقی شما را ثبت کند.

 


جهت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل متخصص طلاق توافقی به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

یلدا مرادخانیمشاهده نوشته ها

Avatar for یلدا مرادخانی

من نویسنده مسائل حقوقی تحت وب هستم. حدود 3 سالی است که در کار تولید محتوا برای وکالت هستم و کار من تولید محتوا یونیک و در عین حال موثر برای سایت وکیل پایتخت است. اگر در مقاله های من پاسخ سوالتان را گرفته اید لطفا نظرتان را درباره اش در قسمت دیدگاه بیان کنید یا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.!

3 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *