5/5 - (18 امتیاز)

نفقه در طلاق توافقی، یکی از مسائل مورد بررسی در طلاق توافقی است. طلاق توافقی، طلاقی که در آن زوجین با تفاهم بین خود تصمیم به طلاق می‌گیرند هر نوع توافقی که در مورد مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات با فرزندان بعد از طلاق داشته باشند برای دادگاه قابل قبول است چون همانطور که از اسم آن مشخص است طلاقی که براثر توافقات بین زوجین انجام می‌شود. نفقه، یکی از مهم ترین حق و حقوق زن بعد از طلاق توافقی بحساب می‌آید. بعد از چندین سال زندگی مشترک ممکن است زن نفقه دریافت نکرده باشد اگر تصمیم به طلاق بگیرند زن می‌تواند درخواست نفقه چند ساله خود را از زوج بکند. نفقه در طلاق توافقی به توافق بین زوجین وابسته است.

 

نفقه چیست؟

از مهم‌ترین حقوق مالی زن که قانون به آن پرداخته حق و مطالبه نفقه می‌باشد. طبق ماده 1107 قانون مدنی، نفقه زن عبارت است از تمام نیازهای متناسب با وضعیت زن مثل لباس، اثاث منزل، و کل هزینه‌های درمانی و بهداشتی که برعهده مرد می‌باشد. نفقه وقتی به زن تعلق می‌گیرد که در زوجیت دائم مرد باشد. از شرایط مهم پرداخت نفقه این است که زن در عقد دائم مرد بوده و در این صورت است که نفقه به زن تعلق می‌گیرد اما در عقد موقت، مرد پرداخت نفقه از وظایف مرد نمی‌باشد جز در مواردی که پرداخت نفقه از شرایط عقد باشد. قانون حمایت از خانواده تاکنون مبلغ مشخصی را به عنوان نفقه ثبت و تعیین نکرده است و میزان نفقه براساس وضعیت اقتصادی روز و شرایط زندگی زوجین و نیازهای زن تعیین می‌شود. از زمانی که خطبه عقد بین زوجین جاری می‌شود و رابطه زناشویی بین آنان ایجاد می‌شود زن، حق نفقه دارد.

 

شرایط پرداخت نفقه

قانون مدنی، این امکان را ایجاد کرده که درصورت عدم پرداخت نفقه به زوجه، او حق تقاضای طلاق داشته باشد. براساس ماده 1108 قانون مدنی، مرد می‌تواند در صورت عدم تمکین زوجه از پرداخت نفقه به زن پرهیز کند. تمکین در قانون تعاریف متعددی دارد. اساس پرداخت کردن نفقه به زوجه، وضعیت مالی مرد نمی‌باشد و در تمام موارد مرد وظیفه تامین نیازهای زن را دارد. اگر مرد نفقه زن را پرداخت نکرد زن می‌تواند از او شکایت کند دادگاه موضوع را برای رسیدگی به کارشناسان دادگستری می‌سپارد و کارشناس قوه قضاییه میزان نفقه در طلاق توافقی را تعیین خواهد کرد و ملاک کارشناس در تعیین نفقه نوع وضعیت زندگی زن است.

براساس ماده 1129 قانون مدنی، اگر شوهر از پرداخت نفقه خوداری کند و عدم امکان اجرای رای دادگاه و الزام به پرداخت نفقه، زن می‌تواند به همراه وکیل طلاق توافقی، برای طلاق به دادگاه خانواده رجوع و قاضی دادگاه همسر را به طلاق توافقی وادار می‌کند. یکی از شروط ضمن عقد ازدواج، که در صورت اثبات آن به دادگاه، زن می‌تواند تقاضای طلاق بکند، استنکاف همسر از دادن نفقه زن به مدت 6 ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تعیین نفقه و همچنین در موردی که همسر سایر حقوق واجبه زن را به مدت شش ماه وفا نکند و اجبار او به ایفا هم نباشد.

طبق ماده 642 قانون مدنی، اگر مرد با داشتن توان مالی، از پرداخت نفقه زن در صورت تمکین خوداری کند یا از پرداخت نفقه فرزندان خوداری کند دادگاه او را به سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم خواهد کرد. در مورد نفقه، قانون توجهی به استطاعت مالی مرد ندارد اما بر اساس روندهای معمول، کارشناسان نفقه در هنگام تعیین مبلغ نفقه، به توان مالی زن توجه دارند باید اینطور توضیح داد که اگر مرد دارای توان مالی بالایی باشد نفقه بالایی برای زن در نظر گرفته می‌شود.

 

جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایتخت و رزرو مشاوره حضوری با شماره وکیل پایه یک دادگستری 09125370071 تماس گرفته یا به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

 

حق نفقه بعد از طلاق توافقی

تکلیف نفقه زن بعد از طلاق توافقی چیست؟ یا سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا زن بعد از طلاق توافقی حق نفقه دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت بعد از طلاق توافقی مرد وظیفه پرداخت نفقه فرزندان را بر عهده دارد اما بعد از طلاق به علت تمام شدن رابطه زناشویی بین زن ومرد، مرد دیگر وظیفه پرداخت نفقه به همسر سابق خود را ندارد. مگر اینکه زن ومرد توافق کنند که بعد از طلاق تا پایان عده، زن در منزلی که شوهر تعیین کرده، زندگی کند. در طلاق توافقی، زوجین می‌توانند مبلغی را به عنوان نفقه تا پایان عده زن که سه ماه و ده روز است توافق کنند که اگر زن باکره نباشد به زن باید پرداخت کند. در طلاق توافقی امکان درخواست کارشناس در مورد پرداخت نفقه در طلاق توافقی وجود دارد که در این صورت سرعت به انجام رسیدن پرونده طلاق توافقی کاهش می‌یابد که برای سرعت بخشیدن بهتر است زوجین در این مورد توافق کنند.

طلاق توافقی، طلاق بائن است و مرد حق بازگشت به همسر خود را ندارد پس مرد وظیفه پرداخت نفقه را ندارد. بنابراین بعد از طلاق توافقی به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد.

طلاق رجعی، طلاقی است که مرد درزمان عده می‌تواند نزد همسر بازگردد در این طلاق دو حالت وجود دارد در مرحله اول اگر زوج به همسر خود مراجعه کند عده زن به پایان رسیده و زن و شوهر به حساب می‌آیند که در این حالت مرد وظیفه پرداخت نفقه را برعهده دارد ولی در حالت دیگر اگر زوج در مدت زمان عده به همسر خود مراجعه نکند و مدت عده به پایان برسد زن مطلقه محسوب شده و مرد وظیفه پرداخت نفقه ندارد. از این موضوع این نکته بدست میاید که تا پایان عده که هنوز زوجین، زن وشوهر به حساب می‌‌آیند مرد مکلف به پرداخت نفقه است.

در توافقات مربوط به طلاق توافقی، اگر مقرر شود که آیا نفقه ای بر عهده مرد از زندگی مشترک مانده یا خیر؟ که در صورت باقی ماندن باید مقدار، شرایط و زمان پرداخت نفقه به زوجه تعیین شود. در صورتی که زوجین در مورد پرداخت نفقه در طلاق توافقی به نتیجه مشترک نرسند، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر نخواهد کرد که در این صورت امکات طلاق توافقی وجود ندارد.

 

نفقه زن باردار در طلاق توافقی

اگر زن باردار باشد تا وقتی که زایمان نکرده است حق گرفتن نفقه را دارد پس اگر عده از جهت فسخ نکاح یا طلاق بائن باشد زن حق نفقه ندارد جز در صورت حامله بودن که در این صورت تا زمان وضع حمل حق دریافت نفقه خواهد داشت. برای اطلاع از نفقه زن باردار و شرایط و نحوه گرفتن آن می‌توانید با وکیل خانواده متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت کنید.

 

نفقه فرزند بعد از طلاق توافقی

نفقه فرزند در طلاق توافقی کوچکترین مسئله بعد از حضور فرزند در زندگی والدین است. نفقه فرزند به معنی تامین تمام امکانات رفاهی و آسایش فرزند مانند مسکن، خوراک و پوشاک و دیگر نیاز‌های او در حد توان والدین است. پرداخت نفقه فرزندان بعد از طلاق توافقی به عهده پدر است. اگر پدر توانایی پرداخت نفقه فرزند را نداشته باشد یا پدر فوت کرده باشد تامین نیاز‌های فرزند یا به عبارتی پرداخت نفقه به عهده جد پدری می‌باشد. برای تعیین میزان نفقه فرزند اگر والدین به توافق نرسند در این صورت وکیل پایه یک دادگستری شما به مطرح کردن این دادخواست در دادگاه، میزان نفقه فرزند توسط کارشناس نفقه تعیین می‌شود و پدر یا جد پدری موظف به پرداخت و تامین نیازهای فرزندش خواهد بود.

در مورد نفقه فرزند دختر پدر وظیفه دارد تا زمان وفات وی تمام نیاز‌های مالی و رفاهی او را تامین کند به عبارتی نفقه دختر تا پایان عمر فرزند به عهده پدر است مگر اینکه فرزند خود صاحب درآمد و شغل شود یا ازدواج کند. اما پرداخت نفقه فرزند پسر تا پایان دوره سربازی او و تا پیدا کردن شغل ادامه دارد.

 

در صورتی که قبل از طلاق توافقی زن خانه را ترک کند به وی نفقه تعلق می‌گیرد؟

طبق قانون مدنی، از زمانی که خطبه عقد ما بین زن و مرد جاری شد و زوجیت آنها به قطعیت رسید، هر دوی آنها نسبت به هم دارای حق و حقوقی هستند که از مهم ترین حق وحقوق بین آنها تمکین از شوهر و پرداخت نفقه می‌باشد. براساس قانون، زن وظیفه دارد تا در مقابل همسر از وی تمکین نماید البته در قبال تمکین از همسر، مستحق دریافت نفقه می‌باشد. از مهم ترین موارد تمکین زن از مرد، سکونت زن در محل زندگی مرد می‌باشد براساس آن، زوجه باید در منزلی که زوج مهیا کرده سکنی گیرد و بدون اجازه همسر از منزل خارج نشود. که در صورت خروج و ترک منزل، حق دریافت نفقه توسط زن از بین می‌رود و مرد وظیفه پرداخت نفقه را ندارد البته ناگفته نماند که ترک منزل توسط زوجه باید به اثبات برسد.

اما اگر زوجه اقدام به ترک منزل کند با این ادعا که دارای امنیت جانی در منزل زوج نیست و بر طبق گفته او و وجود شاهدین، دادگاه ادعای زوجه را قبول کرده و حکم بازگشت به خانه همسر را نمیدهد ولی طبق قانون مدنی زن دارای حق دریافت نفقه از سوی شوهر می‌باشد. ناگفته نماند که عدم تمکین از شوهر حق زن را برای دریافت نفقه ساقط می‌کند.

 

آیا در زمان عقد به زن نفقه تعلق می‌گیرد؟

بعد از عقد و در فاصله بین عقد و ازدواج زن مشمول دریافت نفقه نیست جز مواردی که زن برای شروع زندگی مشترک اعلام آمادگی کرده اما مرد از آغاز زندگی مشترک سر باز زند در این صورت نفقه شامل حال زن می‌شود. اگر زن ادعای خود را به دادگاه اثبات کند یعنی به دادگاه مراجعه و برگ اظهارنامه را دریافت و آمادگی خود را برای شروع زندگی اعلام کند یا اینکه چند نفر را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کند در این صورت مستحق دریافت نفقه است.

 


 

جهت مشاوره حقوقی با وکیل پایتخت و رزرو مشاوره حضوری با شماره وکیل پایه یک دادگستری 09125370071 تماس گرفته یا به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

یلدا مرادخانیمشاهده نوشته ها

Avatar for یلدا مرادخانی

من نویسنده مسائل حقوقی تحت وب هستم. حدود 3 سالی است که در کار تولید محتوا برای وکالت هستم و کار من تولید محتوا یونیک و در عین حال موثر برای سایت وکیل پایتخت است. اگر در مقاله های من پاسخ سوالتان را گرفته اید لطفا نظرتان را درباره اش در قسمت دیدگاه بیان کنید یا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.!

3 Comments

  • سلام. من 7 سال ازدواج کردم ولی همسرم تاحالا یک ریال بهم خرجی نداده و کل خرج زندگی با من هست.قصد جدایی دارم.نفقه 7 سال من چقدر میشه؟ آیا فرمول مشخص و ثابتی داره؟

    • باسلام.میزان نفقه معوقه شما باید توسط کارشناس رسمی دادگستری محاسبه شود و معیار های مختلفی در میزان نفقه زوجه موثر می باشد.

  • سلام همسر من 4 ماهه منو از خونه بیرون کرده، و دوران نامزدی هم بهم نفقه نمیداد با وجود تمکین، 1 سال نامزد بودیمو بعدم 5 ماه زندگی مشترک داشتیم و الان 4 ماهه بیرونم کرده
    الانم داریم طلاق توافقی میگیریم ولی بازم نفقه نمیده و میگه توی توافقنامه طلاق نفقه رو ثبت نکردیم
    من میتونم قانونی اقدام کنم برای نفقه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *